Det er klart at tidene har forandret seg både på godt og
vondt. Jernbanen var med på å skape det moderne Norge og mange av de
kommunesentrene som vi i dag finner langs Kongsvingerbanen.
I 2007 var jeg med i en samarbeidsgruppe for å utvikle
Kongsvingerbanen, med representanter fra fylkeskommunene Hedmark og Akershus,
Jernbaneverket, Ruter og NSB. Gruppen kom i 2009 fram til en løsning for
forbedring av rutetilbudet mellom Oslo og Kongsvinger.
Etter kutt i rutetilbud og nedlegging av toget mellom Oslo og Stockholm, er det siden kommet viktige forbedringer i lokaltogtilbudet. Vi har fått på plass togtilbud både til Karlstad og Stockholm og den nedadgående trend for passasjerutviklingen er snudd.
Etter kutt i rutetilbud og nedlegging av toget mellom Oslo og Stockholm, er det siden kommet viktige forbedringer i lokaltogtilbudet. Vi har fått på plass togtilbud både til Karlstad og Stockholm og den nedadgående trend for passasjerutviklingen er snudd.
Jernbaneverkets egne målinger av Kongsvingerbanen viser at
toget er nesten like stabil som Gardermobanen. En av forklaringene på den
positive utviklingen for banen er et stort fornyelsesprosjekt. Gammel pukk i
skinnegangen er renset eller skiftet ut. Prislappen var 400 millioner kroner.
Jernbaneverket planlegger også utskifting av stolper og ledninger mellom
Lillestrøm og Matrand til 500 millioner kroner. Da får vi en fullverdig
standard for en gammel bane.
I desember i år vil antall avganger med lokaltoget fra
Kongsvinger til Oslo økes fra seks til 21 på hverdager. Det blir timesfrekvens
med ekstratog i rushtiden helt fra Kongsvinger og NSB vil de neste årene
gradvis ta i bruk de nye Flirt-togene. Flere avganger, moderne togmateriell og
total sporfornyelse innebærer en stor forbedring på Kongsvingerbanen.
Jeg har stor tro på at jernbanens rolle vil fortsette å være
viktig også de neste 150 år. Innbyggertallet på Østlandet vil øke betraktelig.
Det finnes derfor spennende muligheter for å bygge boliger i gangavstand fra
stasjoner langs banen. Dette gjør det mulig å møte trafikkveksten med toget,
men ikke minst gir det muligheter for styrke dagens tettsteder og skape gode
lokalsamfunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar