lørdag 29. september 2012

Gratulerer Kongsvingerbanen!

Det var stor stas å kjøre med Norges eldste lokomotiv, Caroline, som kjørte på Kongsvingerbanen i dag i anledning 150 årsjubileum! Banen ble høytidelig åpnet 3. oktober 1862 av kong Karl. Da stod 79 km ferdig mellom Lillestrøm og Kongsvinger og er etter Hovedbanen Norges nest eldste normalsporbane

Det er klart at tidene har forandret seg både på godt og vondt. Jernbanen var med på å skape det moderne Norge og mange av de kommunesentrene som vi i dag finner langs Kongsvingerbanen.

I 2007 var jeg med i en samarbeidsgruppe for å utvikle Kongsvingerbanen, med representanter fra fylkeskommunene Hedmark og Akershus, Jernbaneverket, Ruter og NSB. Gruppen kom i 2009 fram til en løsning for forbedring av rutetilbudet mellom Oslo og Kongsvinger.

Etter kutt i rutetilbud og nedlegging av toget mellom Oslo og Stockholm, er det siden kommet viktige forbedringer i lokaltogtilbudet. Vi har fått på plass togtilbud både til Karlstad og Stockholm og den nedadgående trend for passasjerutviklingen er snudd.

Jernbaneverkets egne målinger av Kongsvingerbanen viser at toget er nesten like stabil som Gardermobanen. En av forklaringene på den positive utviklingen for banen er et stort fornyelsesprosjekt. Gammel pukk i skinnegangen er renset eller skiftet ut. Prislappen var 400 millioner kroner. Jernbaneverket planlegger også utskifting av stolper og ledninger mellom Lillestrøm og Matrand til 500 millioner kroner. Da får vi en fullverdig standard for en gammel bane.

I desember i år vil antall avganger med lokaltoget fra Kongsvinger til Oslo økes fra seks til 21 på hverdager. Det blir timesfrekvens med ekstratog i rushtiden helt fra Kongsvinger og NSB vil de neste årene gradvis ta i bruk de nye Flirt-togene. Flere avganger, moderne togmateriell og total sporfornyelse innebærer en stor forbedring på Kongsvingerbanen.

Jeg har stor tro på at jernbanens rolle vil fortsette å være viktig også de neste 150 år. Innbyggertallet på Østlandet vil øke betraktelig. Det finnes derfor spennende muligheter for å bygge boliger i gangavstand fra stasjoner langs banen. Dette gjør det mulig å møte trafikkveksten med toget, men ikke minst gir det muligheter for styrke dagens tettsteder og skape gode lokalsamfunn. 

Toget et med andre ord ikke bare fortid, men også fremtiden.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar