For å få flere elever til å bruke beina eller sykle til
skolen har Akershus fylkesting vedtatt at alle skoleveier langs fylkesveier
skal være trygge i løpet av 2015. Men før man kan gjøre skoleveiene tryggere,
må man finne ut hvilke skoler og veier det gjelder rundt om i kommunene i
Akershus. Dette kartlegges nå av statens vegvesen. For at vi skal få gjort
noe med farlige skoleveier må også kommunene regulere ferdig prosjektene slik
at man vet hvor mye de koster og slik at man vet at prosjektene kan
gjennomføres.
I dag har alle grunnskolelever rett til gratis skoleskyss
dersom de bor over en viss avstand fra skolen. For 1.-klassinger er avstanden
to kilometer, mens den for 2.- til 10.-klassinger er fire kilometer. Vi håper
at tryggere skoleveier vil gjøre det enklere å velge beina eller sykkelen. Det
vil også før til redusert behov for skoleskyss innenfor gangavstand til
skolene.
Det er også med særlig med tanke på å øke den fysiske aktiviteten
hos barn at man mener det er viktig å gå til skolen. En kartlegging Norges
idrettshøgskole har gjort for Helsedirektoratet viser at om lag 40 prosent av
seksåringene og 65 prosent av niåringene og 15-åringene går eller sykler til
skolen. Hver fjerde førsteklassing blir kjørt til skolen selv om avstanden er
mindre enn 500 meter, har Transportøkonomisk institutt tidligere påvist.
Kommunene bør vurdere å legge begrensninger på kjøring rundt og i nærheten av
skolene. Det må bygges sammenhengende gang- og sykkelveier for at skolebarna
kan få en trygg skolevei. Det er både sunnere, tryggere og mer miljøvennlig at
barna går til skolen.
KrF har foreslått en egen Barnas transportplan som en del av
Nasjonal Transportplan. Trygg skolevei,
sikre soner med redusert fart og restriksjoner for biltrafikk rundt skolene,
flere gang- og sykkelveier, underganger, sikre holdeplasser med fysiske tiltak
og systematisk trafikkopplæring i skole og barnehage er tiltak som ligger i forslaget.
Det er også foreslått
økte bevilgninger slik at det kan bygges flere gang- og sykkelveier. Vi vil ha
en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei. Dette skal være en ordning
der staten bevilger ekstra penger til de kommuner og fylker som øker
sykkelandelen.
Mange foreldre kjører barna sine
selv om det ikke er nødvendig. Foreldre må selvsagt gjøre det de mener er best
for barna, men vi håper at tryggere skoleveier vil gjøre det lettere å sende
barna på skolen på egen hånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar