onsdag 19. september 2012

Regionale bompengeselskaper

Det har vært en kraftig vekst i bompengeprosjekter de siste årene. Norge har nå 47 bompengeselskaper med aktiv innkreving. Ytterligere åtte er ventet å komme til de neste to-tre årene. Vegdirektoratet ønsker nå en drastisk reduksjon i antall bompengeselskaper. De anbefaler maksimalt ett selskap per fylke og oppfordrer også flere fylker til å gå sammen i regionale selskaper.

Jeg støtter rapporten i at tallet på bompengeselskaper bør reduseres kraftig. Vi bør også vurdere mer regionale strategier både for utbygging og bompengeinnkreving.

I dag er det nesten like mye bompenger som offentlige midler til riksveiprosjekter. I følge Regjeringens NTP 2010­2019 er det totalt for perioden regnet med annen finansiering på om lag 60 mrd. kr på riksvegnettet. Bompenger vil med andre ord fortsatt være nødvendig for å sikre finansiering av nye veiprosjekter. Stort sett mener alle partier på Stortinget at bompenger er en viktig finansieringskilde, men at bompengeprosjekter skal være lokalt forankret, og følge nytteprinsippet: Det skal komme de som betaler til gode.

Det er jo likevel et stort paradoks at den lokale forankringen kommer av at Regjering og Storting ikke følger opp med bevilgninger. Til slutt blir det et spørsmål om man ønsker bedre vei eller ikke. Mitt svar er da ja til bedre infrastruktur.

Regionale bompengeselskaper kan gi en mer ryddig forvaltning av sektoren og klare økonomiske gevinster skriver Vegdirektoratet i en rapport til Samferdselsdepartementet. Rapporten om bompengeselskaper er laget av en prosjektgruppe i Vegdirektoratet. Den går inn for å samle de ulike bompengeprosjektene i fylkeskommunale eller regionale selskaper med ansvar for flere prosjekter. Det skal også gi en betydelig forenkling av dagens uoversiktlige pris- og rabattordninger skriver prosjektgruppen.

Drifts- og administrasjonskostnadene utgjør i dag omlag 12 pst av inntektene. Det må kontinuerlig arbeides for å få disse kostnadene ned, men mye av kostnadene skyldes også rigide krav fra Storting og Regjering om rentekrav, rentesikring og rentenivå sammen med hvilke tekniske løsninger man har bestemt fra Statens vegvesen sin side.

For å innfri et EU-direktiv vil det bli obligatorisk med brikke for automatisk bompassering for alle tunge kjøretøyer over 3.500 kilo, men man bør også vurdere av obligatorisk brikke for alle kjøretøy. I den vurderingen bør man se på erfaringene med tunge kjøretøyer og man må avlare om man støter på personvernhensyn.

Etter ny organisering vil en kunne komme ned i 19 selskap eller færre. Tanken er at man i fremtiden kan fylkeskommunene skal samle alle bompengeprosjektene sine i et bompengeselskap, mens dagens organisering i hovedsak innebærer et selskap per prosjekt.

Disse frigjorde inntektene ved mer effektiv drift kan enda mer veg eller forkorte innkrevingsperioden for bompengeprosjektene. Målet må være mer veg for hver krone.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar