Jeg støtter rapporten i at tallet på bompengeselskaper bør
reduseres kraftig. Vi bør også vurdere mer regionale strategier både for
utbygging og bompengeinnkreving.
I dag er det nesten like mye bompenger som offentlige midler
til riksveiprosjekter. I følge Regjeringens NTP 20102019 er det totalt for
perioden regnet med annen finansiering på om lag 60 mrd. kr på riksvegnettet. Bompenger
vil med andre ord fortsatt være nødvendig for å sikre finansiering av nye
veiprosjekter. Stort sett mener alle partier på Stortinget at bompenger er en
viktig finansieringskilde, men at bompengeprosjekter skal være lokalt
forankret, og følge nytteprinsippet: Det skal komme de som betaler til gode.
Det er jo likevel et stort paradoks at den lokale forankringen
kommer av at Regjering og Storting ikke følger opp med bevilgninger. Til slutt
blir det et spørsmål om man ønsker bedre vei eller ikke. Mitt svar er da ja til
bedre infrastruktur.
Regionale bompengeselskaper kan gi en mer ryddig forvaltning
av sektoren og klare økonomiske gevinster skriver Vegdirektoratet i en rapport til Samferdselsdepartementet. Rapporten om bompengeselskaper er laget av en
prosjektgruppe i Vegdirektoratet. Den går inn for å samle de ulike
bompengeprosjektene i fylkeskommunale eller regionale selskaper med ansvar for
flere prosjekter. Det skal også gi en betydelig forenkling av dagens uoversiktlige
pris- og rabattordninger skriver prosjektgruppen.
Drifts- og administrasjonskostnadene utgjør i dag omlag 12
pst av inntektene. Det må kontinuerlig arbeides for å få disse kostnadene ned,
men mye av kostnadene skyldes også rigide krav fra Storting og Regjering om
rentekrav, rentesikring og rentenivå sammen med hvilke tekniske løsninger man
har bestemt fra Statens vegvesen sin side.
For å innfri et EU-direktiv vil det bli obligatorisk med
brikke for automatisk bompassering for alle tunge kjøretøyer over 3.500 kilo, men
man bør også vurdere av obligatorisk brikke for alle kjøretøy. I den
vurderingen bør man se på erfaringene med tunge kjøretøyer og man må avlare om
man støter på personvernhensyn.
Etter ny organisering vil en kunne komme ned i 19 selskap
eller færre. Tanken er at man i fremtiden kan fylkeskommunene skal samle alle
bompengeprosjektene sine i et bompengeselskap, mens dagens organisering i
hovedsak innebærer et selskap per prosjekt.
Disse frigjorde inntektene ved mer effektiv drift kan enda mer veg eller forkorte innkrevingsperioden for
bompengeprosjektene. Målet må være mer veg for hver krone.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar