mandag 3. september 2012

Større transportbehov en klimautfordring

Oslo og Akershus har de laveste klimagassutslippene av 14 europeiske storbyregioner, men det europeiske prosjektet EU CO2 80/50 viser at regionen likevel har høyere utslipp fra transport enn de fleste andre. For vår region er det avgjørende hvordan vi takler kommende befolkningsvekst sammen med økende transportbehov slik at målet om kutt i utslipp på 80 prosent i 2050 kan nås.

Bystyret og fylkestinget har begge vedtatt mål om å halvere klimautslippene innen 2030, og EU vil redusere med 80 prosent innen 2050. EU-prosjektet EUCO2 80/50 dokumenterer energibruk og klimautslipp i 14 storbyregioner i Europa. Våre samarbeidspartnere inkluderer Hamburg, Stockholm og Helsingfors, samt Paris, Rotterdam, Madrid, Glasgow og Napoli. Regionene er temmelig forskjellige med hensyn til energibruk/utslipp og hvilke rammer og utfordringer de har i klimapolitikken. 

Prosjektet viser hvilke muligheter vi har for å oppnå EU-målet i de 14 storbyregionene.I motsetning til de andre regionene, antas vårt energiforbruk å øke, også for transportsektoren. Fordi vår energibruk i så stor grad baseres på vannkraft, har vi i dag lavere klimautslipp enn de øvrige 14 byregionene. For at Oslo og Akershus skal nå målet om 80 prosent reduksjon må dagens klimapolitikk forsterkes. Dette vil kreve tett oppfølging og regionalt samarbeid, spesielt for å begrense framtidige utslipp fra transport samtidig må fornybar energi utgjøre en stor del av den forventete energiveksten.

Det er politisk enighet i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune om å bidra til et raskere  skifte fra fossilbasert bilpark til null-utslippsalternativer i regionen.  Det er også et behov for sterkere samarbeid om planlegging og transport for å øke kollektivbruken i Osloregionen. Vi må blant annet bygge tettere og samle bebyggelsen rundt kollektivknutepunkt. På den måten kan transportbehovet reduseres og i stor grad løses med kollektiv transport.

Det pågående plansamarbeidet mellom Oslo og Akershus er i så måte grunnleggende for å sikre en bærekraftig utvikling. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar