Akershus skal ha inn 180.000 nye innbyggere de neste 20 åra.
Det tilsvarer hele Trondheim by. Ett av spørsmålene vi må besvare er hvordan vi skal
fordele denne veksten på 22 kommuner. Vi
må blant annet konsentrere veksten for å utnytte den infrastrukturen som
allerede ligger der. Samtidig skal lokaldemokratiet ivaretas.
Føringene legges i stor grad gjennom det pågående arbeidet
med felles areal- og transportplan for Oslo og Akershus. Vi ønsker tettest
mulig dialog med kommunene i denne prosessen. Alle kommuner har sine spesielle
utfordringer, og det er viktig at kommuneplanene tilpasses arbeidet med
regionplanlegging. Vi må spille på lag, og det er viktig at kommunene selv
setter av områder til vekst.
Veksten først og fremst bør komme langs jernbanen. Vi må bygge på den infrastrukturen som allerede er der, og må regne med mer bystruktur flere steder. Hovedstoppestedene på toglinjene er klare vekstkandidater. Jo, nærmere Oslo man kommer, desto tettere bør det være. Men det er
ikke sikkert alt må ta utgangspunkt i at Oslo er selve knutepunktet. Både
Lillestrøm og Jessheim vil etter hvert få en egen tyngdekraft som trekker folk
til seg, og vi vil i større grad få innpendling til både Lørenskog, Lillestrøm
og andre sentrale steder.
Lillestrøm, Lørenskog og Jessheim er helt åpenbare
vekstområder. Vekstpotensialet på Romerike er veldig sterkt og da er kommunenes
egne vekstambisjoner viktige. Filosofien er at alle steder må vokse, mens noen
steder må legge til rette for en større vekst.
Det er også en utfordring å utnytte motstrømskapasiteten som
ligger i kollektivtrafikken. Samtidig er man opptatt av at det skapes
arbeidsplasser der folk bor, for eksempel ved at flere statlige arbeidsplasser
kan flyttes litt ut av Oslo sentrum. Da vil flere kunne gå og sykle til jobb,
og vi vil kunne minimalisere transportbehovet.
Det er duket for en
del arealkonflikter framover. Et av
flere viktige spørsmål blir om man skal bygge i høyden, bygge tettere eller ta
i bruk områder som ikke er bebygget og hvor det i utgangspunktet heller ikke er
akseptabelt å bygge. Det betyr at markagrensa og dyrkbar jord utfordres. Det er
mange som hevder at det ikke vil ikke være mulig å verne om all jord, og det må
også være mulig å justere markagrensa når man avveier verneinteresser. Vi har
sett eksempler både i Nittedal og Ski på at den nye markaloven slår uheldig ut
noen steder. Det blir med andre ord ikke
mangel på debatt fremover.
Hvordan vi håndterer vekst handler både om klima og miljø. Hvordan
vi skal utnytte arealene best mulig og ikke minst handler det om livskvalitet
for alle dem som skal flytte hit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar