torsdag 6. september 2012

Redusere bilbruk når man handler

80 % av klimagassutslippene i Akershus kommer fra transport. Samtidig sier «Stortingsmelding nr 21 (2011-2012) Norsk klimapolitikk»  sier at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, gange eller sykkel.
 
Arealpolitikken skal bidra til reduserte utslipp av klimagasser gjennom blant annet redusert bilavhengighet. I de nasjonale forventningene til regional og kommunal planlegging av 24.juni 2011 understreker man blant annet at trafikkvekst skal baseres på mer miljøvennlige transportformer.

Danske studier viser at steder som satser på utvikling av detaljhandel i utkanten av (kommune)sentrum bidrar til en betydelig tilbakegang for virksomhetene som ligger i sentrum. Denne tilbakegangen i antall kunder gjør også at livet i sentrumsområder oppleves som mindre levende. Undersøkelser viser i tillegg at handels- og tjenestetilbudet er svært viktig for den dynamiske utviklingen av sentrumsområder.

Undersøkelser viser at den lengste avstanden man vanligvis er villig til å gå eller sykle, ikke er lenger enn 500-600 meter. For å redusere biltrafikken må det bygges opp under eksisterende og fremtidige kollektivakser. Begrensning i antall parkeringsplasser er derfor et viktig virkemiddel for å redusere bruken av bil og bygge opp under andre transportformer. Videre fremhever også klimameldingen ønsket om at kommunene utformer en helhetlig parkeringspolitikk. I tillegg vil en reduksjon av antall bilister bidra til mer levende sentrumsområder.

For at fylkeskommunen skal kunne tilby et godt, effektivt og økonomisk bærekraftig kollektivtilbud, er det viktig at arealbruksutviklingen i kommunene i Akershus bygger opp under det eksisterende kollektivnett.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar