Så lenge det ikke er ubegrensede ressurser, er gratis
kollektivtrafikk et tiltak som tar penger fra nødvendige forbedringer i
tilbudet. Da må man i så fall kutte i tilbudet. Det er forventet en stor befolkningsvekst i
årene fremover og det må møtes med mer tilbud. Hvordan skal man finansiere det?
Innføring av gratis kollektivtrafikk vil gi årlige kostnader
på 2,9 milliarder kroner i tapte billettinntekter. Med andre ord gir årlig billettsalg inntekter på om lag tre milliarder, spørsmålet er selvsagt hvor disse pengene skal tas fra? I tillegg kommer det 2,5 milliarder i økte
driftskostnader, da gratis kollektivtransport kunne gi ca. 60 prosent flere
reiser på et allerede overfylt kollektivnett. Det betyr at det vil koste 32
kroner pr. nye passasjer eller 5,4 milliarder kroner i økt tilskuddsbehov. Det
er en tredobling av det Ruter får i tilskudd i dag.
I tillegg er ikke dagens system dimensjonert for mye større
trafikk. Ifølge Urbanet Analyse ville Oslo og Akershus kollektivnett knele hvis
vi forsøkte det samme uten enorme investeringer. Hvis man innfører gratis kollektivtrafikk må
man sette inn mange flere busser og flere avganger på T-bane og tog. For de
fleste pendlere er det ønske om flere avganger og sitteplasser. Slik situasjonen
er i dag vil ikke gratis kollektivtrafikk i Oslo og Akershus være mulig. Totalt
sett ville det vært en bjørnetjeneste for kollektivtrafikken i Oslo med
overfylte vogner og frakjøring av passasjerer,
Dessuten er det slik at
gratis kollektivtransport også ville gjøre at mange sluttet å gå og sykle. Det
er noen argumenter for folkehelsen som ikke støtter opp om ideen om gratis
trikk og buss.
Vil man ha bilene vekk så må man øke tilbudet med mer kollektivtrafikk, man kan fjerne flere parkeringsplasser og øke avgiften i bomringen ytterligere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar