lørdag 15. september 2012

Hvorfor ikke gratis kollektivtrafikk?

Neste år blir det gratis å kjøre buss og trikk i Tallinn. Estlands hovedstad bruker 14 millioner euro på tiltaket, for å få bukt med bilproblemer. Gratis kollektivtransport kunne jo vært bra , men jeg er redd det er et feilsteg. Det er allerede mangel på penger for å øke tilbudet og det vil ble enda større behov for flere avganger i fremtiden.  

Så lenge det ikke er ubegrensede ressurser, er gratis kollektivtrafikk et tiltak som tar penger fra nødvendige forbedringer i tilbudet. Da må man i så fall kutte i tilbudet.  Det er forventet en stor befolkningsvekst i årene fremover og det må møtes med mer tilbud. Hvordan skal man finansiere det?

Innføring av gratis kollektivtrafikk vil gi årlige kostnader på 2,9 milliarder kroner i tapte billettinntekter. Med andre ord gir årlig billettsalg inntekter på om lag tre milliarder, spørsmålet er selvsagt hvor disse pengene skal tas fra?  I tillegg kommer det 2,5 milliarder i økte driftskostnader, da gratis kollektivtransport kunne gi ca. 60 prosent flere reiser på et allerede overfylt kollektivnett. Det betyr at det vil koste 32 kroner pr. nye passasjer eller 5,4 milliarder kroner i økt tilskuddsbehov. Det er en tredobling av det Ruter får i tilskudd i dag.

I tillegg er ikke dagens system dimensjonert for mye større trafikk. Ifølge Urbanet Analyse ville Oslo og Akershus kollektivnett knele hvis vi forsøkte det samme uten enorme investeringer.  Hvis man innfører gratis kollektivtrafikk må man sette inn mange flere busser og flere avganger på T-bane og tog. For de fleste pendlere er det ønske om flere avganger og sitteplasser. Slik situasjonen er i dag vil ikke gratis kollektivtrafikk i Oslo og Akershus være mulig. Totalt sett ville det vært en bjørnetjeneste for kollektivtrafikken i Oslo med overfylte vogner og frakjøring av passasjerer,

Dessuten er det slik at gratis kollektivtransport også ville gjøre at mange sluttet å gå og sykle. Det er noen argumenter for folkehelsen som ikke støtter opp om ideen om gratis trikk og buss.

Vil man ha bilene vekk så må man øke tilbudet med mer kollektivtrafikk, man kan fjerne flere parkeringsplasser og øke avgiften i bomringen ytterligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar