onsdag 16. februar 2011

Flere reiser kollektivt i Akershus!

I dag fikk vi de bye tallene for kollektivtrafikken. De viser at vi har lykkes med å få flere til å reise kollektivt i Akershus, og det til fordel for bilkjøringen. Flere enn før reiser kollektivt og i Akershus har vi en vekst på hele 5,8 prosent.

Det er også viktig at kollektivtrafikken har kapret ytterligere markedsandeler både i Oslo og Akershus, med totalt 31 prosent. Av dette utgjør 45 prosent i Oslo og 18 prosent i Akershus.

For hele Oslo og Akershus ble det I 2010 registrert 271 millioner reiser på T-bane, buss, trikk og båt i hele Ruters trafikkområde. Det er en økning på 5.5 prosent sammenlignet med 2009.

Vi har også en positiv dom fra kundene. De reisende har også felt sin dom over Ruter i 2010, og tallene viser at i Akershus er to prosent flere fornøyd sammenlignet med året før. Totalt sett er tallet stabilt høyt for Oslo og Akershus med 91 prosent.

Jeg er svært glad for at Ruter jobber målrettet for hele tiden å bli bedre, slik at kundeopplevelsen av Ruter skal bli best mulig. Målet er at vi skal ta videre vekst og i år skal vi også innføre en ny takst og sonestruktur som innebærer en kraftig forenkling av dagens prissytem. Målet er at stadig flere reiser kollektivt.

4 kommentarer:

  1. Hei Lars! Hvilke føringer ligger for når Ruter skal opplyse om hvilke planer de har foran ruteendringer?

    Det eneste jeg har fått vite er at det skal skje en ruteendring i april, men vet ikke engang om det gjelder Oslo eller Akershus eller begge deler.

    Jeg krever ikke detaljerte opplysninger, men det hadde vært hyggelig om det kunne komme noen signaler om hva som kommer til å skje. Vi kan ihvertfall ikke ha en reprise av støyen rundt ruteendringen 10. oktober i fjor, der Ruter informerte altfor sent om endringer som hadde store konsekvenser for de som ikke ble informert (endringer i pendlerruter og fjerning av bygderuten 854).

    Så altså: hvor lang tid i forveien burde vi kreve å få vite i grove trekk hva som skjer ved ruteendringer?

    (Og ang ruteendringen nå i april: Jeg føler meg ihvertfall sikker på at *noen* i Ruter-systemet på dette tidspunktet har gjort seg noen klare tanker om hva som skal skje. - Spørsmålet er hvor lenge vi vanlige dødelige skal vente før vi får noen hint om hva disse tankene går ut på!)

    SvarSlett
  2. Liten tilleggsopplysning til mitt tidligere innlegg, jeg fikk nettopp dette på Facebook fra Ruter:
    "Endringene som skal skje 10. april er stort sett justeringer etter hovedruteendringen i høst. Det vil ikke bli noen store forandringer i Akershus."

    Der fikk jeg to nye opplysninger, men dette er visst det lengste jeg kommer med min lille undersøkelse.

    SvarSlett
  3. Hei Matias! Takker for gode innspill og spørsmål. Jeg er enig med deg at man bør informere bedre om ruteendringer. Dette har Ruter også lært for ruteendringer fremover.

    Hovedutvalget for samferdsel i Akershus vil bli informert om endringene i Akershus i mars.

    Hvilken rute er du opptatt av?

    SvarSlett
  4. Jeg hadde visst glemt av å svare her, ser jeg!

    I denne omgang var det ingen spesielle ruter jeg hadde i tankene, bare endringene sett under ett.

    (Forøvrig lever jeg i like stor spenning som ved mitt forrige innlegg :)

    SvarSlett