Jeg har av flere blitt spurt om vegpolitikken i landet. Jeg mener at dagens politikk ikke er god nok.Østlandet har tettest biltrafikk i Norge. De fleste vegstrekningene har bare to felt. Behovet for en rask utbygging av de viktigste vegstrekningene er avgjørende av hensyn til trafikksikkerhet og for å gi næringstrafikken og kollektivtrafikken på veg god framkommelighet.
På tross av de senere års utbygginger, øker gapet mellom behov og realisering. Statlige riksvegbevilgninger må trappes opp og man bør prioritere følgende:
- Hovedvegene i de fem nasjonale transportkorridorene gjennom Østlandet
- Gode transportårer utenom Oslo
- Økte rammer for å styrke trafikksikkerhet
NTP 2010-2019, første periode, legger opp til at riksvegene på det sentrale Østlandet skal finansieres med en vesentlig større bompengeandel enn i resten av landet.
Fylkeskommunene er etter forvaltningsrefomen blitt landets største vegeier. Kun 10 prosent av landets veier er statlige. Det er nødvendig med bedre rammebetingelser for fylkesvegene, slik at fylkeskommunene kan ta igjen etterslep både i investeringer og vedlikehold, samt møte framtidige transportbehov.
En betydelig økning av rammene i NTP er nødvendig og viktig, men samtidig ikke et tilstrekkelig svar på de oppgaver landet nå må løse for å rette opp forfall og utbyggingsbehov. Helhetlig og effektiv prosjektgjennomføring er avgjørende. Det er særlig på tre områder det er behov for systemendringer:
- Gjennom forenkling og reformering av plansystemet, og ved å kjøre flere av trinnene i prosessen parallelt, kan man korte ned plan- og gjennomføringstiden med 2-3 år eller mer.
- Prosjektfinansiering, som har til hensikt å skjerme for usikkerheten knyttet til årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Begrunnelsen er behovet for konsentrerte anleggsperioder og forutsigbare budsjetter for å få effektiv gjennomføring.
- Selskapsorganisering, som skal legge grunnlag for at prosjekter kan vedtas som helhet med komplett finansiering fra dag én og sikre effektiv prosjektgjennomføring innen en vedtatt frist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar