I Østlandssamarbeidet har vi jobbet med neste nasjonal transportplan (NTP). Statistisk sentralbyrås befolkningsprognoser viser at det om 20 år vil bo ca. tre millioner innbyggere innen de åtte østlandsfylkene. Det er en halv million mer enn i dag.
Skal vi unngå store forsinkelser i transportsystemet - ikke bare på Østlandet, men i hele Norge - er det nødvendig med store investeringer både på vei, jernbane og øvrig kollektivtrafikk på Østlandet i årene som kommer.
Dersom de tidsmessige ulempene ved å reise mellom Oslo og de andre byene blir for store, vil både boliger og arbeidsplasser i økende grad lokaliseres i Stor-Oslo, med påfølgende press på boliger og infrastruktur her. De åtte østlandsfylkene er opptatt av å legge til rette for en videre utvikling av bl.a. Drammensregionen, Mjøsregionen, Vestfoldbyene, Grenland, Nedre Glomma og de øvrige Østfold-byene. Dette forutsetter at det er god mobilitet mellom disse regionene, og at Stor-Oslo fungerer som nav. En god transportinfrastruktur vil føre til at de ulike regionene bindes tettere sammen, og legge grunnlaget for et felles arbeidsmarked innen store deler av østlandsområdet. Dette vil bidra til å styrke næringslivets konkurransekraft.
Potensialet for reisetidsreduksjoner er størst innenfor jernbanesektoren. Utbygging på Østlandet er grunnlaget for en moderne jernbane i Norge. Det er en avgjørende forutsetning for at Norge skal kunne nå sine nasjonale klimamål, og det vil føre til mindre svevestøv og lokal forurensning. Full utbygging av dobbeltspor innen InterCity-triangelet på Østlandet må prioriteres, og bør være på plass innen 2023. I Oslo og Akershus er det i tillegg til jernbanesatsing nødvendig å videreutvikle T-banenettet.
Dette innebærer tunge investeringer som nødvendiggjør økt statlig engasjement. I takt med at en stadig større andel av veifinansieringen skjer gjennom brukerbetaling, er det avgjørende at staten tar ansvar for utbyggingen av jernbanetilbudet og sørger for både bedre infrastruktur og jernbanetransport med høy frekvens, regularitet og kvalitet. Til gjengjeld vil Oslo kommune og fylkeskommunene - gitt gode og forutsigbare rammebetingelser - ta ansvar for den øvrige regionale og lokale kollektivtrafikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar