Om ett år fra nå vil reisende på bussrute 81A muligens registrere fraværet av dieselbrumming og eksos. Det skyldes at det er brenselcellebusser som skal kjøre ruta mellom Kolbotn og Oslo.
I løpet av ett år får Ruter AS levert fem slike busser gjennom det EU-støttede prosjektet HyNor Oslo Buss. Dette er en milepæl som Oslo og Akershus står bak.Selv om dette ennå ikke er kommersielle kjøretøy, vil de fungere minst like bra som konvensjonelle busser. Som vil ses og brukes av tusenvis av folk i Oslo og Akershus.
Pris per buss er 11 millioner kroner. Det er fem ganger prisen på en tilsvarende buss med dieselmotor. Skal man klare å presse prisene ned, er det nødvendig med slike europeiske prosjekter. Om det ikke er direkte forskning vi i Ruter skal bedrive, så vil vi kunne samle inn viktige data som vil ha betydning i kommersialiseringen av slike busser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar