fredag 4. mars 2011

Langt igjen til fullgod standard på vegene

Østlandet har tettest biltrafikk i Norge. De fleste vegstrekningene har bare to felt uten midtdeler, og er dermed utsatt for møteulykker. Behovet for en rask utbygging av de viktigste vegstrekningene er avgjørende av hensyn til trafikksikkerhet og for å gi næringstrafikken og kollektivtrafikken på veg god framkommelighet. Sist, men ikke minst for å møte befolkningsveksten.

Det er et gap mellom behov og realisering. Statlige riksvegbevilgninger må derfor trappes opp og man bør prioritere hovedvegene i de fem nasjonale transportkorridorene gjennom Østlandet. I tilegg må ha økte rammer for å styrke trafikksikkerhet.

Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-2019 legger i første periode opp til at riksvegene på det sentrale Østlandet skal finansieres med en vesentlig større bompengeandel enn i resten av landet. Dette på tross av at vegene på det sentrale Østlandet er utgjør selve navet i landets vegnett. Det er stort paradoks at staten fraskriver seg for sitt ansvar for utbyggingen av landets sentrale vegnett samtidig som staten eier bare 10 prosent av vegene. Mer alvorlig er det at fylkene pålegges garantiansvaret for bompengeinntektene også for rent nasjonale stamveier gjennom sitt område. Dette oppfattes som sært, og det er vel ingen tvil om at staten har større mulighet for å ta på seg dette økonomiske ansvaret for noe som også er statens oppgave.

Fylkeskommunene har etter forvaltningsreformen blitt landets største vegeier. Det er nødvendig med bedre rammebetingelser for fylkesvegene, slik at fylkeskommunene kan ta igjen etterslepet fra staten både med investeringer og vedlikehold, samt møte framtidige transportbehov.

Det er nødvendig med en betydelig økning av rammene i NTP, men samtidig er ikke dette nok for å rette opp forfall og utbyggingsbehov. Helhetlig og effektiv prosjektgjennomføring er avgjørende. Det er behov for tre systemendringer:

· Forenkling og reformering av plansystemet ved å kjøre flere av trinnene i prosessen parallelt. Da kan man korte ned plan- og gjennomføringstiden med 2-3 år eller mer.

· Prosjektfinansiering for å skjerme entreprenørene for usikkerheten knyttet til årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Utbyggerne kan dermed konsentrerte anleggsperioder og disponere sine ressurser mer optimalt for en mer effektiv gjennomføring.

· Selskapsorganisering av offentlige byggherrer vil legge grunnlag for at prosjekter kan vedtas som helhet med komplett finansiering fra dag én, og dermed sikre effektiv prosjektgjennomføring innen vedtatte tidsfrister.

Av Lars Salvesen (KrF), leder hovedutvalget for Samferdsel Akershus , Hanne Mæland (H), nestleder og Tor O Steine (V) medlem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar