Det er en økning i antall kollektivreiser i Akershus på 5,8 prosent. Dette er en svært gledelig utvikling både for miljøet og trafikken generelt.
Ruters trafikktall for 2010 viser at var det 62 millioner påstigninger i kollektivtrafikken i Akershus, en økning på 5,8 prosent fra året før. Bussen har den største økningen Akershus. I tilegg til de 62 millioner kommer toget med sine 26 millioner reisende. Det totale antallet av kollektivreisende er dermed 88 millioner reisende.
Tallene viser også at kollektivtrafikken øker mer enn biltrafikken i Akershus. Kollektivtrafikken har tatt ytterligere markedsandeler både i Oslo og Akershus, med totalt 31 prosent. Av dette utgjør 18 prosent i Akershus. Det er en meget positiv utvikling og tallene viser at utviklingen går i riktig retning. Vi lykkes med å få flere til å reise kollektivt og det til fordel for bilkjøringen
Det nye takst- og sonesystemet som innføres fra oktober 2011 skal gjøre det enklere å reise kollektivt, for eksempel på tvers innenfor sonene og inn til tog og ekspressbusser. Det vil bidra til en ytterligere økning i kollektivtrafikken. Utfordringen blir å skaffe nok materiell til å ta unna veksten.
Flere er også tilfreds med kollektivtilbudet i Akershus. De reisende har også felt sin dom over Ruter i 2010, og tallene viser at i Akershus er to prosent flere fornøyd sammenlignet med året før. 94 prosent av de som reiser med kollektivtrafikk er fornøyde med tilbudet. Totalt sett er tallet stabilt høyt for Oslo og Akershus med 91 prosent. Målet må hele tiden være at tilbudet blir bedre, slik at kundeopplevelsen bli best mulig og flest mulig reiser kollektivt.
Vi har en formidabel utfordring de neste 15-20 årene. Befolkningen kommer til å øke med rundt 30 %, og det aller meste av tilhørende transportvekst må løses kollektivt. Dette betyr at hvis kollektivsystemet skal ta det meste av ventet transportvekst, må antall reiser med tog og buss omtrent dobles for å ta unna en ventet trafikkvekst på rundt 30 %. Her må også staten bidra med mer midler både til drift og investeringer av kollektivtrafikken slik at vi også i fremtiden kan gi et godt kollektivtilbud.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar