I dag har jeg fremmet en interpellasjon for fylkestinget om å erstatte skoledebattene med politiske torg eller aksjonsdager.
Det har lenge vært en tradisjon å holde skolevalg i den videregående skolen i forbindelse med valg. Skolevalgene gir ofte en indikasjon på hvordan selve valget vil gå, og mange følger dem med spenning. I Akershus blir det også arrangert en skoledebatt på hver videregående skole i forbindelse med skolevalgene. Lenge har gjennomføringen av skoledebatten vært omdiskutert både i ungdomspartiene, i moderpartiene og på skolene.
Hvilken hensikt skal skoledebattene tjene? Det må naturligvis være et overordnet mål at skoledebattene skal orientere skoleelevene om partienes politiske kampsaker og standpunkt i saker som engasjerer skoleelevene, for å gi dem et mer solid grunnlag for den beslutningen de skal fatte i skolevalget. I tillegg bør skoledebattene engasjere elevene til selv å ta standpunkt i viktige dagsaktuelle debatter. Det er heller ingen tvil om at skoledebattene er et utstillingsvindu for politisk virksomhet, i særlig grad ungdomspolitikk.
Skoledebattene foregår som oftest i skolens aula, gymsal eller liknende, gjerne med 500 – 1500 tilhørere. Mange skoler har også skoledebattene som en obligatorisk del av undervisningen. Derfor er det også naturlig å stille spørsmålet om skoledebattene har noe for seg i undervisningsøyemed?
Debattantene i skoledebattene er ofte unge, og i mange tilfeller er debattantene i sine første debatter som representanter for et politisk parti. Språket i debattene er ofte tøft, og preget av personkarakteristikker og karikering av de andre partiene. Skilt, bilder, ropert og godteri brukes av de andre partiene for å ta oppmerksomheten vekk fra de andre debattantene som snakker. De politiske budskapene drukner i showet i skoledebattmanesjen, og mange elever sitter igjen med flere spørsmål enn de hadde da de kom. Det eneste de vet helt sikkert er at de aldri vil engasjere seg i politikk.
Alternativet til skoledebatter vil være politiske torg eller aksjonsdager i forbindelse med skolevalgene i de videregående skolene. Hensikten med dette er å gi elevene anledning til å få bedre informasjon om partienes ståsted og kampsaker enn det man får anledning til i skoledebattene. Politisk torg ble i 2009 testet ut på Oppegård videregående, og fikk gode tilbakemeldinger fra både elever og lærere.
Mitt utgangspunkt for interpellasjonen er derfor om dette er noe som Fylkestinget vil vurdere og hvis så er tilfelle ber jeg om at man får en sak som vurderer å erstatte skoledebattene med politiske torg, aksjonsdager eller annen hensiktsmessig måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar