søndag 20. mars 2011

Flere syklister og parkeringshus

Nylig åpnet vi Akershus første sykkel-parkeringshus i Asker. Meningen med satsingen er å få gode eksempler på hvordan vi kan løfte sykkelbruken i vår region. Asker er en av fire sykkel-pilotbyer i Akershus og det er hyggelig å se at satsingen allerede nå får synlige spor.

Overraskende for de fleste, men både Dansker og Nordmenn syklet mye på 50-tallet, så kom bilen og sykkelen som fremkomstmiddel for voksne mennesker ble mindre populært i Norge. Byene i Akershus er selvsagt ikke like store som København, men køproblemene og avstandene er ikke så veldig forskjellige. De fleste bilturer vi ønsker å erstatte er bare noen få kilometer lange.
Befolkningen kommer til å øke med rundt 30 %, og det aller meste av tilhørende transportvekst må løses kollektivt. Veinettet og byenes evne til å ta i mot flere biler vil ikke kunne økes tilsvarende. I Asker opplever at bussene allerede i dag blir forsinket av bilkøer inn mot Asker sentrum.

Kollektivandelen på en hverdag mellom Asker/Bærum og Oslo er omtrent 25 % i dag. Dette betyr at hvis kollektivsystemet skal ta det meste av ventet transportvekst, må antall reiser med tog og buss omtrent dobles for å ta unna en ventet trafikkvekst på rundt 30 %. Sammen med Jernbaneverket og NSB planlegger vi for et mye bedre kollektivtilbud, og dette vil særlig gjelde de store stasjonsbyene som Asker og Sandvika som i løpet av noen år vil ha hurtigtogavganger hvert 10. minutt.

Her kommer sykkelen inn i bildet, og behovet for nok P-plasser for sykkel. Det er greit å få plass til noen hundre sykler på overflaten rundt stasjonene, men tusen sykler gir fort kaos. Ved stasjonene i København og andre sykkelbyer i Europa har man måttet finne løsninger i hus og under bakken for få plass til alle syklene i kort avstand til perrongene. Dette kan bli en utfordring også hos oss, og det er derfor viktig for å få testet ut denne løsningen i Asker.

Været er annerledes hos oss enn i København og i Nederland. Det er kanskje ikke mindre regnvær, men det er definitivt mer snø. Vi tror derfor at et innendørs sykkel-P-hus kan ha særlig store nytte i vinterhalvåret. Vi er derfor spente på om vi klarer å få til økt sykling til stasjonen om vinteren.

Terrenget er mange steder brattere hos oss enn i København og Nederland. Kanskje vil sykler med elektrisk hjelpemotorer kan spille en viktigere rolle fremover. Ikke minst i Asker hvor høydeforskjellene kan være en større utfordring enn avstandene. Lette sykler og elektriske sykler er kostbare, og mange vil kvie seg for å sette dem fra seg ved stasjonen. Vi håper derfor at et sykkel P-hus med låssystem og video-overvåkning kan bidra til at flere tør å parkere sykkelen ved stasjonen.

Målet er at vi skal få til et bedre samferdselstilbud både for den enkelte og for miljøet.

2 kommentarer:

  1. Dette er svært informativt innlegg, er den type informasjon du har gitt unike og verdt takknemlighet. virkelig et fint innlegg

    SvarSlett