Nylig åpnet vi Akershus første sykkel-parkeringshus i Asker. Meningen med satsingen er å få gode eksempler på hvordan vi kan løfte sykkelbruken i vår region. Asker er en av fire sykkel-pilotbyer i Akershus og det er hyggelig å se at satsingen allerede nå får synlige spor.
Overraskende for de fleste, men både Dansker og Nordmenn syklet mye på 50-tallet, så kom bilen og sykkelen som fremkomstmiddel for voksne mennesker ble mindre populært i Norge. Byene i Akershus er selvsagt ikke like store som København, men køproblemene og avstandene er ikke så veldig forskjellige. De fleste bilturer vi ønsker å erstatte er bare noen få kilometer lange.
Befolkningen kommer til å øke med rundt 30 %, og det aller meste av tilhørende transportvekst må løses kollektivt. Veinettet og byenes evne til å ta i mot flere biler vil ikke kunne økes tilsvarende. I Asker opplever at bussene allerede i dag blir forsinket av bilkøer inn mot Asker sentrum.
Kollektivandelen på en hverdag mellom Asker/Bærum og Oslo er omtrent 25 % i dag. Dette betyr at hvis kollektivsystemet skal ta det meste av ventet transportvekst, må antall reiser med tog og buss omtrent dobles for å ta unna en ventet trafikkvekst på rundt 30 %. Sammen med Jernbaneverket og NSB planlegger vi for et mye bedre kollektivtilbud, og dette vil særlig gjelde de store stasjonsbyene som Asker og Sandvika som i løpet av noen år vil ha hurtigtogavganger hvert 10. minutt.
Her kommer sykkelen inn i bildet, og behovet for nok P-plasser for sykkel. Det er greit å få plass til noen hundre sykler på overflaten rundt stasjonene, men tusen sykler gir fort kaos. Ved stasjonene i København og andre sykkelbyer i Europa har man måttet finne løsninger i hus og under bakken for få plass til alle syklene i kort avstand til perrongene. Dette kan bli en utfordring også hos oss, og det er derfor viktig for å få testet ut denne løsningen i Asker.
Været er annerledes hos oss enn i København og i Nederland. Det er kanskje ikke mindre regnvær, men det er definitivt mer snø. Vi tror derfor at et innendørs sykkel-P-hus kan ha særlig store nytte i vinterhalvåret. Vi er derfor spente på om vi klarer å få til økt sykling til stasjonen om vinteren.
Terrenget er mange steder brattere hos oss enn i København og Nederland. Kanskje vil sykler med elektrisk hjelpemotorer kan spille en viktigere rolle fremover. Ikke minst i Asker hvor høydeforskjellene kan være en større utfordring enn avstandene. Lette sykler og elektriske sykler er kostbare, og mange vil kvie seg for å sette dem fra seg ved stasjonen. Vi håper derfor at et sykkel P-hus med låssystem og video-overvåkning kan bidra til at flere tør å parkere sykkelen ved stasjonen.
Målet er at vi skal få til et bedre samferdselstilbud både for den enkelte og for miljøet.
Dette er svært informativt innlegg, er den type informasjon du har gitt unike og verdt takknemlighet. virkelig et fint innlegg
SvarSlettTakk
SvarSlett