Jeg sitter som vara til hovedstyret i KS. Jeg var så heldig at jeg var innkalt til å møte den dagen man behandlet saken om innspill til videre arbeid med NTP på hovedstyrets møte 26. januar 2011. Det ble fattet følgende vedtak:
• NTP må være helhetlig og reflektere at kommunesektoren har betydelige oppgaver og ansvar for å sikre et velfungerende transportsystem. Det må legges mer vekt på samordning av ulike transportformer enn det som har vært tilfelle tidligere. Investeringer i veier, jernbane og infrastruktur til havnene må sees i sammenheng, og det må tas hensyn til at riksveiene kun utgjør 10 % av det offentlige veinettet. NTP må inneholde økonomiske rammer som underbygger regionale og lokale prioriteringer og behov. For å unngå at NTP skal bære preg av å være en sektorplan, er det viktig å koble andre departementer tetter til arbeidet. Klimautfordringen (MD), økonomiske rammebetingelser for kommunesektoren (KRD) og alternative finansielle modeller (FIN) er eksempler på dette.
• Dagens sprik mellom visjon/mål og virkemidler som står til disposisjon må unngås. Det er nødvendig å utvikle nye modeller for planlegging og gjennomføring av store samferdselsprosjekter for å sikre en raskere gjennomføring. Statlig medfinansiering og gjensidig forpliktende samhandling mellom nasjonalt, regionalt og lokalt nivå må avklares. Langsiktighet og forutsigbarhet i finansieringsopplegget er av avgjørende betydning for å nå målene i transport- og klimapolitikken.
• Forfallet i transportinfrastrukturen som skyldes mangelfullt vedlikehold må fjernes. Utviklingen av riksveier og fylkesveier må ses i sammenheng. NTP må i størst mulig grad klargjøre rammebetingelser og forutsetninger for lokal og regional transportpolitikk som en integrert del av et samlet transportnett.
• Kollektivtransport må bli en integrert del av NTP. Drøfting av ulike modeller for finansiering (investering og drift) av kollektivtransport, og gang/sykkelveianlegg må inngå i NTP-arbeidet.
• KS er positiv til at forvaltningsreformen har fått konsekvenser for prosessen med utarbeidelse av ny NTP. Den tette dialogen må videreføres i Planfasen.
• KS mener at en helhetlig og effektiv virkemiddelbruk i transportsektoren krever rolleavklaring og samarbeid mellom mange ulike aktører.
• Behandling og gjennomføring av regionalt initierte og finansierte prosjekt i det regionale vegnettet må effektiviseres ved å bli unntatt fra krav om statlig godkjenning.
• Ordningen med sams veiadministrasjon er lite tjenlig og bør opphøre
Dette er gode innspill som jeg anbefaler at Regjeringen tar med seg videre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar