mandag 14. mars 2011

Bedre samferdsel på Østlandet

I disse dager jobber vi allerede med ny nasjonal transportplan (NTP) og har hatt møter med statsråd Kleppa om dette. Transport er hovedkilden til klimagassutslipp i Akershus. Et godt transportsystem med bane som hovedstammen i persontransporten, vil være et tiltak som gir størst effekt med tanke på å innfri nasjonale mål for klimagassutslipp.

Om 20 år vil det bo ca. 3 millioner innbyggere på Østlandet. For å unngå store forsinkelser i transportsystemet – ikke bare på Østlandet, men i hele Norge - er det nødvendig med store investeringer både på veg, jernbane og øvrig kollektivtrafikk på Østlandet i årene som kommer. Stor befolkningsvekst og økning i transportbehovet, sammen med tidligere etterslep i investeringer, gjør at man på prioritere følgende:

• InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer må bygges ut med dobbeltspor og høy hastighet innen 2023. Reisetilbudet på øvrige jernbaner må forbedres, i første omgang med bedre frekvens.

• Finansieringen av kollektivtrafikken – både investeringer og drift – må bli et hovedtema i NTP 2014-2023. Det må planlegges for en fordobling av antall kollektivreiser. Dette krever langsiktig og forutsigbar finansiering som premierer passasjervekst. I Oslo og Akershus – og i alle andre storbyregioner – vil en dobling av kollektivtrafikken også kreve store investeringer i annen skinnegående transport, som T-bane.

• Utbygging av hovedvegene i de nasjonale transportkorridorene på Østlandet må fullføres av hensyn til trafikksikkerhet og framkommelighet. Staten må ansvar for finansieringen av stamvegutbyggingen. Ved kostnadsøkninger i vedtatte bompengeprosjekter må Statens forholdsmessige andel av finansieringen opprettholdes.

• Fylkeskommunene må settes økonomisk i stand til å ta igjen etterslep både i investering og vedlikehold av veger overtatt fra staten. På fylkesveger med stor trafikk må det bli mulig å finansiere utbygging av midtdelere og kollektivfelt.

• Helhetlig og effektiv prosjektgjennomføring krever handlekraftig organisering og finansiering gjennom selskapsorganisering i Jernbaneverket og Statens vegvesen. Plansystemet for utbygging av jernbane og veg må forenkles og reformeres.
Det er ikke små krav. Det krever en holdningsendring i norsk samferdselspolitikk, men samtidig er det på Østlandet trafikkproblemene vil bli størst og ikke minst det er her potensialet er til stede for å få gode klimaresultater av tilakene til beste for folk og miljø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar