tirsdag 8. mars 2011

ÅPNING AV SYKKEL-PARKERINGSHUS

I dag var det en stor glede for meg - og for Akershus fylkeskommune - å få være med på åpningen av sykkel-parkeringshuset i Asker sentrum. Spesielt hyggelig er det å se at sykkelby-satsingen allerede nå får synlige spor i terrenget!

Asker er jo en av fire sykkel-pilot-byer i Akershus. Meningen med denne satsingen er å få til noen gode eksempler på hvordan vi kan løfte sykkelbruken slik at vi kan nærme oss danske tilstander.

Både Dansker og Nordmenn syklet mye på 50-tallet, så kom bilen og sykkelen som fremkomstmiddel for voksne mennesker ble mindre populært, både i Norge og Danmark. Til og med i København gikk det nedover og de nådde et lavmål på slutten av 1970-tallet hvor bilene dominerte gatebildet fullstendig. Så tok våre nordiske naboer grep og sykkelbruken fikk gradvis en renessanse. I dag er det flere sykler enn biler som kjører til/fra København sentrum i rushtida!

Byene i Akershus er ikke like store som København, men køproblemene og avstandene er ikke så veldig forskjellige. De fleste bilturer vi ønsker å erstatte er bare noen få kilometer lange.

Fylkeskommunen, staten og kommunene har en formidabel, men interessant utfordring de neste 15-20 årene. Befolkningen kommer til å øke med rundt 30 %, og det aller meste av tilhørende transportvekst må løses kollektivt. Veinettet og byenes evne til å ta i mot flere biler vil ikke øke tilsvarende. I Asker opplever våre busser allerede i dag å bli forsinket av bilkøer inn mot Akershus-byen Asker sentrum.

Kollektivandelen på en hverdag mellom Asker/Bærum og Oslo er omtrent 25 % i dag. Dette betyr at hvis kollektivsystemet skal ta det meste av ventet transportvekst, må antall reiser med tog og buss omtrent dobles for å ta unna en ventet trafikkvekst på rundt 30 %.

Sammen med Jernbaneverket og NSB planlegger vi for et mye bedre kollektivtilbud, og dette vil særlig gjelde de store stasjonsbyene som Asker og Sandvika som i løpet av noen år vil ha hurtigtogavganger hvert 10. minutt. Det er derfor sannsynlig at man fram til år 2030 får en dobling av antall togpassasjerer fra Asker og de andre store knutepunktene i Akershus. Her kommer sykkelen inn i bildet, og behovet for nok P-plasser for sykkel.

Alle som har vent seg til å bruke sykkel i hverdagen vet at det skal mye til å konkurrere ut sykkelen når man måler tidsbruken fra dør til dør, og man får lov til å sykle helt fram. Det nye sykkel-P-huset er plassert omtrent oppå plattformen. Det er slik det bør være, og det er slik vi må forsøke å få det til i alle byene i Akershus.

Det er greit å få plass til noen hundre sykler på overflaten rundt stasjonene, men tusen sykler gir fort kaos. Ved stasjonene i København, Malmø og andre sykkelbyer i Europa har man måttet finne løsninger i hus og under bakken for få plass til alle syklene i kort avstand til perrongene. Dette kan bli en utfordring også hos oss, og er derfor glad for å få testet ut denne løsningen i Asker. Dette er et pilotprosjekt hvor vi skal høste erfaringer.

Været er annerledes hos oss enn i København og i Nederland. Det er kanskje ikke mindre regnvær, men det er definitivt mer snø! Vi tror derfor at et innendørs sykkel-P-hus kan ha særlig store nytte i vinterhalvåret. Vi er spente på om vi gjennom dette prosjektet klarer å få til økt sykling til stasjonen om vinteren. Kanskje vi også må gjøre et fremstøt for å få flere til å oppleve hvor fantastisk godt veigrep man får av å sette piggdekk på sykkelen om vinteren?

Terrenget er mange steder brattere hos oss enn i København og Nederland. Kanskje vil sykler med elektrisk hjelpemotorer kan spille en viktigere rolle fremover. Ikke minst i Asker hvor høydeforskjellene kan være en større utfordring enn avstandene. Lette sykler og elektriske sykler er kostbare, og mange vil kvie seg for å sette dem fra seg ved stasjonen. Vi håper derfor at et sykkel-P-hus med låssystem og video-overvåkning kan bidra til at flere tør å parkere sykkelen ved stasjonen.

Jeg vil til slutt få takke Asker kommune og Jernbaneverket for at de har blitt med fylkeskommunen på dette pilotprosjektet. En takk også til Statens vegvesen som har hjulpet oss med planleggingen, og til Tandberg Eiendom som har vist stor velvilje ved å leie ut nødvendig bil-parkeringsplasser i sitt P-hus og tillatt oss å kappe i veggene og gjøre nødvendig bygningstiltak.

Jeg synes dette har blitt et veldig flott parkeringshus!

2 kommentarer:

  1. Den slags informasjon du har delt med oss er unik og verdt takknemlighet. virkelig et fint innlegg

    SvarSlett
  2. Takk, det var hyggelig å høre!

    SvarSlett