Hydrogen er en av flere mulige energibærere for fremtiden. Hydrogen kan produseres klimanøytralt og kan bli en potensiell energibærer til erstatning for fossile brennstoff som olje og gass i fremtiden. Utbygging av hydrogen pumpestasjoner og satsingen på hydrogenbusser til bruk i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, har gjort hovedstadsregionen ledende på dette feltet internasjonalt.
Økt oppmerksomhet og kunnskap er en forutsetning hvis hydrogen skal bli en kommersiell suksess. Akershus tar derfor en ledende rolle i utviklingen av ny miljøteknologi, og ulike hydrogenprosjekter vil skaffe oss erfaring. Fylkestinget har vedtatt at Akershus skal være et klimapolitisk foregangsfylke. 80 prosent av klimagassutslippene i Oslo og Akershus kommer fra transportsektoren og derfor er hydrogenbuss-prosjekter et av flere viktige tiltak for å nå målsetningen. Vi har startet opp med flere viktige regionalt miljøprosjekter. Her nytter det ikke bare å vente på staten og vi må derfor gå foran.
Det nasjonale HyNor prosjektet ble etablert for flere år tilbake og har som mål få etablert hydrogenstasjoner fra Stavanger til Oslo. Siden etableringen har det blant annet blitt etablert stasjoner i Stavanger, Porsgrunn, Drammen, Oslo og det vil i 2011 bli ferdigstilt en stasjon i Lillestrøm i tilknytning til Akershus Energipark. Samtidig er det i tilknytning til Hynor Lillestrøm kjøpt inn 5 hydrogenbiler. De fleste bilprodusenter har eller er i ferd med å lage hydrogenbiler.
Akershus fylkeskommune har i en årrekke vært engasjert på finansieringssiden i oppbyggingen av Hynor Lillestrøm og hydrogenaktiviteter på Kjeller. På Kjeller er det over tid bygd opp en ledende kompetanse på hydrogen i nasjonal og internasjonal sammenheng. Vi ønsker å få økt oppmerksomhet rundt dette og veien mot økt bruk av hydrogen i samfunnet, blant politikere, skoleungdom og befolkningen generelt. Til dette skal Hynor Lillestrøms anlegg (ferdig november 2011) i Akershus EnergiPark benyttes. Energiparken er bl a laget for å ta i mot besøkende og lage opplegg for formidling av informasjon. Gode rammevilkår for teknologiutvikling og for å ta i bruk hydrogen, samt bedre informasjon ut til fremtidens bilkjøpere er vesentlig i arbeidet med å introdusere hydrogen til transport.
I tilegg starter vi med bruk av hydrogen i bussene våre. Prosjektet er starten på en revolusjon når det gjelder miljøvennlig transport. Det at Oslo og Akershus går sammen og satser på hydrogenbusser er unikt, det er første gang i Norge. Prosjektet skal kjøpe og drifte 5 hydrogenbusser på linje 81 mellom Kolbotn og Oslo. Hydrogenbussene settes i drift i mars 2012. Dette er et viktig prosjekt for klima og miljø i Oslo-regionen, og kommer til å sette Oslo og Akershus på Europakartet. Prosjektet er nytenkende og framtidsrettet, og hovedmålsetningen er forsyning og bruk av hydrogen som et nytt og miljøvennlig drivstoff for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.
Hydrogenbussprosjektet er et politikerinitiert klimatiltak som nå er i ferd med å bli realisert. Oslo og Akershus har lagt inn 35 mill kroner hver i Hynor Oslo Buss –prosjektet, og EU bidrar med 40 mill kroner av i alt 140 mill kroner i det femårige prosjektet. Vi har dermed gått foran i arbeidet med å utvikle framtidsrettet miljøteknologi innen kollektivtrafikken.
I internasjonal sammenheng er Norge langt fremme innenfor hydrogen, og det pågår en betydelig forskning på dette feltet. Nye produkter er på vei til markedet, slik at i tillegg til gunstige klimaeffekter også er et vesentlig potensial for næringsutvikling. Det koster å utvikle ny teknologi slik som i dette tilfellet, men det vil lønne seg på sikt.
Siste tiltak på stammen er Gardermoen flyplass. Aktuelle anvendelsesområder er inne på selve flyplassområdet, utenfor flyplassen; herunder shuttlebusser og biler samt for den omfattende logistikknæringen i Gardermoen. Vi vurderer nå muligheten for å få etablert produksjon og anvendelse av hydrogen på flyplassen. Hydrogenaktivteter på OSL vil bidra til å befeste Akershus som et internasjonalt fyrtårn for hydrogensatsing, og potensielt åpne opp for spennende muligheter for regionens forskning- og næringsliv. I tillegg vil det være en betydelig miljøgevinst.
Vi ønsker å sette regionen på kartet, som synliggjør Oslo og Akershus på miljøsiden. Det er stor politisk vilje til å gjennomføre prosjektet som er så viktig for klima og miljø i vår region. Den langsiktige hydrogensatsingen skal ikke konkurrere med å etablere et godt kollektivtilbud på kortere sikt. Men med en sterk økning i antall kollektivreisende og et nytt takst- og sonesystem fra 1.oktober 2011 som utgangspunkt, er dette god miljøsatsing for framtiden. Skal vi klare å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren må flere kunne velge et godt kollektivtilbud og i tillegg er slike prosjekter som hydrogen og andre svært viktig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar