Det er først når dobbeltsporet går helt fra Lillehammer til
svenskegrensa at vi kan flytte mer gods fra vei til bane, og det er først med
dobbeltspor også mellom Oslo og Skien at Østlandet er knyttet sammen til ett
arbeidsmarked.
Jeg tror at full InterCity-utbygging til Halden,
Lillehammer, Skien innen 2025 er mulig og mener at dette bør bli en valgkampsak.
Bakgrunnen for dette er at InterCity-triangelet er kjernen i en velfungerende
jernbane, både for hele Østlandet og for langdistansetogene som binder
landsdelene sammen. Det er bra at vi
endelig har fått forståelse for viktigheten av å satse på jernbane på
Østlandsområdet, for å hindre kollaps i transportsystemet, dempe presset i
boligmarkedet og skape ny næringsutvikling i distriktene.
Det er derfor positivt med forpliktende plan for første del
av utbyggingen, men det som nå blir avgjørende er at vi får like klare
forpliktelser for utbyggingen av ytre triangel, som vil strekke seg inn i neste
NTP-periode. I 2012 garanterte
samferdselsministeren at det våren 2013 skulle settes en dato for når
InterCity-triangelet skulle stå ferdig. Dagens signaler tyder på at man løper
fra dette løftet. er ikke konsekvent og forutsigbar. Det er det motsatte norsk
jernbane trenger. Det må settes klare tidsfrister for fremtidige prosjekter
Samferdselsminister Arnstad har tidligere sagt at penger
ikke er alt innen for samferdsel. Det har hun nok rett i. Togsatsingen i Norge
er og har vært for stykkevis og delt. Jernbaneverket sier at utbyggingen kan
gjennomføres på 10 år fra utbyggingsvedtak fattes. Det er avgjørende at det
settes en klar sluttdato for utbygging av dobbeltspor i hele triangelet. Like viktig
er at det sikres forutsigbar finansiering gjennom hele perioden.
Det er også et spørsmål om hvordan et slikt prosjekt skal
organiseres. Erfaring viser at skal vi sikre rask og effektiv utbygging må vi
organisere oss annerledes enn det tilfellet er for ordinære
samferdselsprosjekter. Det kan være at gjennomføring av et så stort og kompleks
prosjekt som InterCity bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som får
ansvar for hele utbyggingen.
Det har i den senere tid kommet flere togutredninger på
løpende bånd. Vi har kunnskap for å bygge framtidas togtilbud, men problemet
har vært pengene og politiske prioriteringer. La oss håpe at dette kan løses.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar