De siste år har Akershus fylkeskommune bidratt til at Oslo
og Akershus har Europas best utbygde ladeinfrastruktur, også for hurtigladning.
Det er gitt vesentlige bidrag til realisering av Hydrogenveien i
hovedstadsområdet, og vår region er nå internasjonalt ledende også for bruk av
hydrogen til transport. Dette åpner mulighet for tidlig innfasing av
hydrogenbiler i Norge, men dette vil kreve infrastrukturutbygging før 2020, og
betydelig statlig innsats.
Akershus fylkeskommunen har så langt avsatt, etter forslag fra KrF og V, H og Frp ,rundt 80 mill.
kroner på tidlig innfasing av elektromobilitet, og det er i ferd med å legge
strategi fram til 2025, for utvikling av transport basert på fossilfrie
drivstoff. Vi er i god dialog med Transnova i dette arbeidet, men vi savner et
tyngre statlig engasjement. Dette vil være nødvendig for å gjennomføre den
storstilte endringsoperasjonen som kreves for å stoppe all bruk av fossile
energibærere i transportsektoren.
Samferdselsdepartementet har i den anledning bedt om innspill
til norske synspunkter om EU-strategi for infrastrukturutbygging av alternative
drivstoff . Akershus fylkeskommune
vurderer Europakommisjonens forslag Clean Power for Transport Package for
lavutslipps- og fossilfrie drivstoff, som et viktig og nødvendig skritt for å
løse utfordringene med utfasing av fossilbaserte drivstoff, og vil høsten 2013
arrangere en internasjonal transportkonferanse med strategien som et viktig
tema.
Jeg støtter EU-kommisjonens forslag i ”Clean
Power for Transport Package” om at nasjonalstatene må forplikte seg til å
videreutvikle dagens infrastruktur for elektrisitet og hydrogen. Det ville være
svært uheldig om myndighetene ikke gir tilstrekkelig støtte til videre drift og
utvikling av hydrogenstasjonsnettet på Østlandet.
I overskuelig framtid vil være nødvendig å basere seg på
infrastruktur for flere drivstoffalternativer; for Akershus vil dette i tillegg
til flytende, biobasert drivstoff i hovedsak være infrastruktur for hydrogen,
elektrisitet og biometan i kollektivtransport. I hovedstadsområdet vurderer
fylkeskommunen følgende satsing som avgjørende:
- Sikring av hydrogenstasjonsdrift og utvikling av
infrastruktur for Østlandet for å følge utvikling av hydrogenbilparken.
- Utvikling av hydrogenbilflåter for bedrifter og
offentlige virksomheter de neste fem år.
- Videre satsing på regional ladeinfrastruktur med
vekt på hurtigladeløsninger og økt satsing på nasjonal ladeinfrastruktur for å
øke elbilenes rekkevidde.
- Tilrettelegging for lading av plug-in
hybridbiler for å muliggjøre rask innfasing.
Norge bør vektlegge et mål om minst mulig miljøbelastning ved
bruk av energikilder til transport, og at størst mulig energieffektivitet
etterstrebes. Det vil være en fordel å forplikte nasjonalstatene både for elektrisitet
og hydrogen. Dette vil kunne bidra til både økonomisk vekst og ikke minst det vil være bra
for miljøet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar