søndag 17. mars 2013

Midtrekkverk på fylkesveger

Trafikksikkerhet er en svært viktig del av samferdselspolitikken. De fleste trafikkulykker i Akershus skjer på fylkesvegene. Den dominerende ulykkestypen for drepte og hardt skadde er møteulykker, deretter utforkjøringsulykker. Tiltak som midtrekkverk er derfor fornuftig og har god effekt for å nå målet om 0 drepte i vegtrafikken i Akershus.

Forskning viser at mulighetene for å overleve en frontkollisjon øker vesentlig i hastigheter under 70 km/t. På bestilling fra Akershus fylkeskommune er det derfor blitt laget rapporten "Mulighetsstudie - Midtrekkverk og forsterket midtmerking på fylkesveger i Akershus" av Trafikkseksjonen i vegavdeling Akershus, Statens vegvesen. Den tar for seg fylkesveger som kan være aktuelle for midtrekkverk og forsterket midtmerking.

Utvelgelseskriteriet er at vegen har stor trafikk og dermed stor risiko for møteulykker og utforkjøringsulykker. På veger med mer enn 6000 kjøretøy i døgnet og fartsgrense over 70 km/t er det ønskelig med midtrekkverk for å unngå møteulykker. Med midtrekkverk blir det også færre utforkjøringsulykker. Dessverre er det ingen fylkesveger i Akershus, der en kan bygge midtrekkverk uten å utvide vegen i bredden. Det vil derfor være store kostnader knyttet til å bygge midtrekkverk på fylkesveger. Akershus har 52,5 km med fylkesveg med mer enn 6000 kjøretøy i døgnet. Det vil koste nærmere en milliard kroner, dersom det skal bygges midtrekkverk. Enda mer, dersom en samtidig skal gi gående og syklende et eget tilbud.

Et alternativ til å bygge midtrekkverk er å forsterke midtmerkingen, det vil si å merke opp ekstra bred gul stripe og legge inn profilering. Det gir ingen fysisk hindring mot møteulykker, men bidrar til lavere risiko. Det er heller ingen av de aktuelle vegene som uten videre har tilstrekkelig vegbredde til. Det er da lagt til grunn et breddebehov for forsterket midtmerking på 8,5 m fra skulderkant til skulderkant og 10,5 m for å anlegge fysisk midtdeler. Selv bred forsterket midtmerking vil ved dette breddekravet som regel kreve en utvidelse på 1 – 1,5 m på de fleste strekninger, der dette kunne være et aktuelt tiltak. Slike mindre utvidelser kan fort bli nesten like kostbare som noe ekstra bredde, på grunn av nødvendig omlegging av vegens drenering, nærhet til konstruksjoner med mer. Med tanke på kostnadene for forsterket midtmerking er det derfor ofte bedre å utvide noe mer dersom dette gir mulighet for å anlegge fysisk midtdeler med en gang.

På de 21 undersøkte strekningene har det i perioden 2007-2011 inntruffet 54 utforkjøring og møteulykker med i alt 80 skadde personer. Strekningene er på til sammen 52,5 km. Det er gledelig nok kun en dødsulykke, ingen meget alvorlig skadde og 11 alvorlig skadde. De resterende 68 personene er kun lettere skadd. De anslåtte totalkostnadene dersom alle skulle utbedres ligger på kroner 935 millioner. Dette utgjør i snitt kroner 17,8 millioner per km veg.

KrF mener at anleggelse av midtrekkverk bør prioriteres, der risikoen for møte- og utforkjøringsulykker er høy og faren for gjentakelser er tilsvarende. Ulykkestettheten varierer mye på de undersøkte strekningene, og det er naturlig å vektlegge dette i prioriteringen slik at velger de viktigste områdene først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar