Forskning viser at mulighetene for å overleve en
frontkollisjon øker vesentlig i hastigheter under 70 km/t. På bestilling fra
Akershus fylkeskommune er det derfor blitt laget rapporten
"Mulighetsstudie - Midtrekkverk og forsterket midtmerking på fylkesveger i
Akershus" av Trafikkseksjonen i vegavdeling Akershus, Statens vegvesen.
Den tar for seg fylkesveger som kan være aktuelle for midtrekkverk og forsterket
midtmerking.
Utvelgelseskriteriet er at vegen har stor trafikk og dermed
stor risiko for møteulykker og utforkjøringsulykker. På veger med mer enn 6000
kjøretøy i døgnet og fartsgrense over 70 km/t er det ønskelig med midtrekkverk
for å unngå møteulykker. Med midtrekkverk blir det også færre
utforkjøringsulykker. Dessverre er det ingen fylkesveger i Akershus, der en kan
bygge midtrekkverk uten å utvide vegen i bredden. Det vil derfor være store
kostnader knyttet til å bygge midtrekkverk på fylkesveger. Akershus har 52,5 km
med fylkesveg med mer enn 6000 kjøretøy i døgnet. Det vil koste nærmere en
milliard kroner, dersom det skal bygges midtrekkverk. Enda mer, dersom en
samtidig skal gi gående og syklende et eget tilbud.
Et alternativ til å bygge midtrekkverk er å forsterke
midtmerkingen, det vil si å merke opp ekstra bred gul stripe og legge inn
profilering. Det gir ingen fysisk hindring mot møteulykker, men bidrar til
lavere risiko. Det er heller ingen av de aktuelle vegene som uten videre har
tilstrekkelig vegbredde til. Det er da lagt til grunn et breddebehov for forsterket
midtmerking på 8,5 m fra skulderkant til skulderkant og 10,5 m for å anlegge
fysisk midtdeler. Selv bred forsterket midtmerking vil ved dette breddekravet
som regel kreve en utvidelse på 1 – 1,5 m på de fleste strekninger, der dette
kunne være et aktuelt tiltak. Slike mindre utvidelser kan fort bli nesten like
kostbare som noe ekstra bredde, på grunn av nødvendig omlegging av vegens
drenering, nærhet til konstruksjoner med mer. Med tanke på kostnadene for
forsterket midtmerking er det derfor ofte bedre å utvide noe mer dersom dette
gir mulighet for å anlegge fysisk midtdeler med en gang.
På de 21 undersøkte strekningene har det i perioden
2007-2011 inntruffet 54 utforkjøring og møteulykker med i alt 80 skadde
personer. Strekningene er på til sammen 52,5 km. Det er gledelig nok kun en
dødsulykke, ingen meget alvorlig skadde og 11 alvorlig skadde. De resterende 68
personene er kun lettere skadd. De anslåtte totalkostnadene dersom alle skulle
utbedres ligger på kroner 935 millioner. Dette utgjør i snitt kroner 17,8
millioner per km veg.
KrF mener at anleggelse av midtrekkverk bør prioriteres, der risikoen for
møte- og utforkjøringsulykker er høy og faren for gjentakelser er tilsvarende.
Ulykkestettheten varierer mye på de undersøkte strekningene, og det er naturlig
å vektlegge dette i prioriteringen slik at velger de viktigste områdene først.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar