Det er svært gledelig å se at økte tilskudd fra Akershus
fylkeskommune til Ruter samt endringene i ruteopplegget gjør at flere velger å
reise kollektivt. Vekstøkningen fordeler seg med 7,6 prosent i Akershus og 1,9
prosent i Oslo.
Like gledelig er det at Stadig flere velger å reise
kollektivt enn å kjøre bil. Ruter har levert i Oslo i overkant etter planen,
mens økningen i Akershus er over all forventning. Den positive utviklingen er ikke tilfeldig, men et resultat av samarbeid med de andre borgerlige partiene som har tatt grep. Det har gitt resultater: kollektivandelen i Akershus har økt kraftig de siste åra fra 14 prosent i 2007 til 21 prosent i 2012.
Til sammenligning var veksten i biltrafikken på henholdsvis 1,3 prosent for Oslo og 2,1 prosent for Akershus. Ruter forklarer den positive veksten med ytterligere kapasitetsutvidelse og enda flere avganger i Ruters område. Dette er bra for miljøet og for den enkelte. Ikke minst for næringslivet som ofte trenger bilen til transport av varer og tjenester.
Også i fjor var veksten i kollektivtrafikken høyere enn befolkningsveksten i Oslo. Passasjertallet er høyere enn noen gang før, og Oslo har desidert høyest kollektivandel i landet. Tallene understreker likevel at det er behov for større investeringer og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken.
En ytterligere vekst i kollektivtrafikken avhengig av bedre
fremkommelighet for kollektivtrafikken generelt. Vi har utfordringer når det
gjelder fremkommelighet for spesielt buss. Når vi vet at punktlighet og
forutsigbarhet er noe av det kundene er mest opptatt av, må vi se på tiltak som
sikrer god fremkommelighet.
Les også her:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar