onsdag 7. oktober 2009

Åpning av E 6 Hovindmoen-Dal

I dag åpnes firefelts motorvei E6 Hovindmoen-Dal. Ja, i dag åpnes nok en parsell på denne viktige stamvegen som går fra Svinesund i syd til Kirkenes i nord ved den russiske grense. I forrige måned åpnet vi den siste 4-feltsparsellen på E6 mellom Oslo og Svinesund og senest i forrige uke ble E 6 parsellen på 13 kilometer mellom Skaberud og Kolomoen.

Hvorfor denne satsingen på utbyggigen av E6? Jo, fordi den trolig er den viktigste stamvegen i Norge, vegen er hovedpulsåren i vegsystemet i Norge. Den knytter den nordlige og sørlige delen av landet sammen, samtidig som den spiller en svært viktig rolle for Nordvestlandets og Midt-Norges kontakt mot Sør-Norge og utlandet.

Strekningen E 6 mellom Gardermoen og Hamar hadde en uholdbar situasjon når det gjaldt trafikksikkerheten. E6 nord fra Gardermoen til Moelv var svært ulykkesbelastet og hadde i tillegg store miljø og fremkommelighets problemer. Noe måtte gjøres.

Dette var bakgrunnen til at Akershus og Hedmark fylkeskommuner i 2004 tok initiativet til å etablere et eget bompenge selskap kalt ” E 6 Gardermoen-Moelv ”.
Uten en delvis bompengefinansiering ville en utbygging til en forsvarlig trafikk og miljømessig standard neppe finne sted før om 20-30 år. Situasjonen påkrevde en snarlig utbedring og en delvis bompengefinansiering var nødvendig.

Selv om vi i dag skal åpne E6 parsellen Hovindmoen-Dal vil vi ikke få den fulle nytte av investeringene før hele vegstrekningen mellom Gardermoen-Kolomoen er ferdig utbygget. Den neste utbyggingsetappen av E6 Dal-Minnesund vil starte senere i høst og ferdigstilles om 2 år.

Jeg vil også her påpeke min glede over at ”Mjøsaparsellen” av E 6 mellom Skaberud og Minnesund endelig er planavklart i Miljøverndepartementet. Her stod Akershus fylkeskommune og Eidsvoll kommune sammen om å ”forlange” tilstrekkelige lange miljøtunneler for å skåne det nærliggende miljøet.

Det ble sagt klart å tydelig at det burde legges opp til en mest mulig miljøvennlige trasevalg, slik at strandsonen kunne bevares. På grunn av den store usikkerheten som knytter seg til kostnadene på strekningen Minnesund-Skaberud, måtte det gis rom for en noe lengre periode med bompengeinnkreving, anslagsvis 20 år. Merkostnadene ved å bygge 4-felts motorveg som ivaretar miljøet og den samfunnsmessige nytten av verdifulle områder ville knapt merkes av den enkelte bilist. Hva som blir det endelige bompengeopplegget for denne delstrekningen vil man komme tilbake senere når de endelige reguleringsplanene foreligger

Men, i dag skal vi glede oss over å åpne denne viktige E6 parsellen mellom Hovinmoen og Dal. Som vi ser er lagt opp til en god 4-feldts standard hvor målet ikke minst har vært å bedre trafikksikkerheten gjennom bruk av midtdelere og sikrere utforming av vegområdet. Bakgrunnen for dette målet er at over 100 personer har omkommet på E6 mellom Gardermoen og Mjøsbrua siden 1. januar 1994. Mange av disse dødsulykkene har skjedd ved møteulykker. Ved etableringen av midtdelere vil møteulykkene forsvinne, og inntil 80 prosent av ulykkene med dødelig utgang forsvinne.

Målet har også vært å bedre fremkommeligheten samt sikre tilstrekkelig kapasitet på E6 ved å utvide E6 fra en to- og trefelts veg til en firefelts veg. Kjøretiden på E6 nordover fra Gardermoen har blitt svært variabel og til dels vanskelig å forutse. Dette skyldes at antall kjøretøy på E6 mellom Gardermoen og Biri har økt med over 50 prosent siden 1994.

Jeg har vært engstelig mht trafikklekkasje til det omkringliggende vegnettet på Romerike når bomstasjonene på E6 settes i drift. Men, vi må her bare må avvente situasjonen og se hva som hender og være innstilt på å iverksette nødvendige tiltak dersom det skulle være påkrevet. Statens vegvesen vil her følge nøye trafikkutviklingen på lokalvegene gjennom trafikktellinger. Overstiger trafikkøkningen prognosene, er det naturlig at Statens vegvesen og berørte kommuner setter seg sammen for å se på eventuelle tiltak.

Jeg vil avslutningsvis si noen ord om byggetid og framdrift. Jeg må innrømme at jeg er imponert over byggetiden. Normal byggetid ville vært 36 måneder på et slikt prosjekt, mens E6 Hovinmoen-Dal og Skaberud-Kolomoen er bygget på 22 måneder. Dette betyr at prosjektet har bygget drøyt en kilometer firefelts veg per måned. Bakgrunnen for den korte byggetiden er en fornuftig entrepriseinndeling og at entreprenørene setter inn nok mannskap. At byggetiden er kortere enn normalt er svært positivt og etter hva jeg forstår legger Statens vegvesen opp til om lag samme framdrift på resten av strekningen fram til Kolomoen og videre oppover til Lillehammer.

Med andre ord all honnør til Statens vegvesen og deres entreprenører og til alle andre for at vi i dag kan åpne dette flotte veganlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar