Gledelig at det var bred politisk enighet om Oslopakke 3 i Fylkesutvalgets behandling av saken. Innstillingen gir oss mulighet til å fortsette utvikle regionen vår videre både på veg og kollektiv.
Innstillingen ble ført i pennen av Aps Siri Hov Eggen, Hs Anette Solli og undertegnende fra KrF. Arbeidet har vært preget av god politisk vilje til å finne felles politiske løsninger.
Forslaget fikk støtte fra samtlige politiske partier i Fylkestinget.
Hovedsakene som vi er enige om er:
• Akershus fylkesting gir sin tilslutning til forslaget til Handlingsprogram for 2010-2013 for Oslopakke 3 med de merknadene videre.
• Godkjenner forslaget om låneopptak for 2010.
• Etableres en referansegruppe for styringsgruppen av gruppelederne i Fylkestinget
• Det lokale forliket fra 2006 ligger til grunn
• Kostnadene er høyere enn forutsatt pga overskridelsene ved Ulven-Sinsen og Kolsåsbanen og bompengeinntektene lavere. Investering og drift av baner er kostnadskrevende, men gir miljøvennlig transport. Det bes det om et sterkere statlig engasjement. Flere av veiprosjektene i Oslopakke 3 løser samferdselsutfordringer for en langt større region enn Oslo og Akershus. Stamveier som E18, Rv22 og Rv4 bør utløse et større statlig bidrag. I tilegg ber man en vurdering av konsekvensene for Oslopakke 3 dersom staten ikke øker sitt økonomiske bidra til våren 2010.
• Ber om at Rv22 blir fullført i løpet av 2013 og at man vurderer planskilt kryss ved Tuen. Ny fylkesvei Fetsund-Garderåsen vurderes som integrert del av utbyggingen og en mulighetsanalyse av en eventuell fremtidig Glomma-kryssing for Rv22
• Innfartsparkering i hver region prioriteres ved kollektivknutepunkt. I tillegg bør gang og sykkelveier nær skoler og kollektivtilbud prioriteres.
I tilegg ber et flertall av KrF, V, H og Frp om at man vedtar følgende:
• Fylkestinget vil anbefale at man i det videre arbeidet med Oslopakke 3 vil prioritere videreføring av E18, Rv4, Rv152 samt kollektivløsning til Fornebu, og ber man komme tilbake i løpet av 2010 med et forslag. Det bør også avklares kollektivløsning til Fornebu.
• Det bør vurderes om de store prosjektene, slik som for eksempel Rv4 og E18 bør prosjketfinansieres, og eventuelt bygges som OPS-prosjekter
De andre partiene kommer tilbake til Fylkestinget (FT) om de støtter tilegget. Saken skal sluttbehandles i 29. oktober.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar