En større andel elever fullførte og besto videregående skole 2008-2009 enn foregående skoleår. I følge statistikken fra Akershus Fylkeskommune sluttet omtrent 100 færre i fjor, enn året før. Mer er fokus på overgangen fra ungdomskole til videregående er noe av årsaken til at flere elever gjennomfører.
Det er iverksatt flere tiltak for å få flere elever til å fullføre videregående skole. Et av tiltakene er å veilede ungdomsskoleelever i valg av studieretning. I tillegg har fire personer blitt ansatt for å ta seg spesielt av lærlingene.
I forbindelse med overgangen til videregående skole så er vi opptatt av å bli kjent med hver enkelt elev. Vi kartlegger elevenes læreforutsetninger, og kan på den måten bedre tilpasse undervisningen til de behovene hver enkelt elev har. Det handler det om å hjelpe elevene til å velge utdanningsprogram og veier videre som de har forutsetninger for å mestre.
En storsatsing på IT- i skolene, med en PC til hver elev, kan også ha vært med på å øke attraksjonsnivået. I tillegg er det viktig at elevene opplever at de blir sett, og ivaretatt på en god måte, at det stilles krav til dem, og at de får muligheten til å mestre.
Det jobbes også med å ha et systematisert samarbeidet mellom grunnskolen og videregående skole. Vi har et bedre og godt systematisert samarbeid. Vi er også opptatt av karriere-veiledningen på et tidlig tidspunkt. Det er et samarbeid som vi gjør med grunnskolene.
Det er dessverre for stor forskjell mellom de ulike utdanningsprogrammene. Mens bare 65,7 prosent av elevene på teknikk og industriell produksjon fullførte og besto, var andelen for musikk, dans og dramaelevene 85,7 prosent. Dette må vi jobbe videre med.
Avslutningsvis så er det klart at vi trenger mer kunnskap om vet for lite om hvilke tiltak som faktisk virker. Det er ofte flere faktorer som spiller inn. Vi iverksetter en rekke forskjellige tiltak og er veldig glad for at dette går i riktig retning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar