Ruter har presentert sin strategi og visjoner for kollektivtrafikken, K2010. Her trekkes det visjoner og langsiktige strategier for et effektivt og kundetilpasset kollektivtilbud for Akershussamfunnet.
Det viktigste for Akershus i nær framtid er å få gjennomført en forenklet takst- og sonestruktur. Målsetningen med dette er å gjøre det enklere for folk, og dermed få flere til å reise kollektivt. Jeg ønsker å få dette til så raskt som mulig, men ser behov for at dette gjennomføres på en slik at måte at tekniske og praktiske løsninger fungerer godt fra dag én.
Når det gjelder finansieringen er det ønskelig at staten tar ansvar for sin del gjennom NSB-systemet. Et statlig økonomisk bidrag til gjennomføring av et forenklet prissystem er ønskelig og bidrar til nasjonale mål. Slik sett vil det være effektivt og fornuftig at Ruter overtar kjøp av togtjenester i nærtrafikkområdet.
Videre er det viktig for Akershus å få til en tilbudsstandard i samarbeid med kommunene for å videreutvikle et mer effektivt og kunderettet kollektivtilbud. Ruters forslag i K2010 om å differensiere tilbudet i bysone, forstadssone og bygdesone virker spennende og riktig. I denne sammenheng har Akershus bedt om å få utredet kostnader og nytte ved bestillingstransport. Selv i et folkerikt fylke som Akershus er det steder hvor man ikke har et kollektivtilbud. Bestillingstransport kan løse noe av dette problemet.
Jeg er glad for det arbeidet Ruter har lagt ned i K2010. Et effektivt kollektivsystem er en bærebjelke for å få til gode samferdselsløsninger i hovedstadsregionen. Gjennom K2010 viser Ruter at etableringen av ett felles kollektivselskap er et godt grep for å få til en helhetlig og slagkraftig planlegging av framtidens utfordringer. Vi må legge til rette for en god dialog med kommunene om tilbudet .
K2010 skal behandles politisk i fylkestinget
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar