tirsdag 13. oktober 2009

Et image- eller politikkproblem?

Mange sier at velgerne ikke er opptatt av et sentrumsalternativ i norsk politikk. Jeg tror at rykte om sentrums død er svært overdrevet. Det samme gjelder KrF, men det betyr ikke at vi ta en grundig diskusjon om manglende velgeroppslutting.

Jeg er ikke redd for en politisk diskusjon. Det tror jeg er bare sunt. KrF trenger mer diskusjon og et mangfold i meninger, men jeg tror ikke det er tidspunkt å diskutere lederstillinger. Det er ikke noe poeng å skyte generalen, men på tide å diskutere hvordan partiet oppfattes.

Hvis man ønsker å være et folkeparti må det også være viktig å samle flere velgere enn de vi har i dag. Finne ut hvordan man skal få frem hva KrF egentlig er. Det er en utfordring for hele partiet og ikke bare ledelsen.

Mange opplever det som vanskelig å bli å stemme på KrF da partiet for mange er stigmatisert. Det oppfattes som sidrumpet, stikk i strid med hva som kanskje er å finne i programmet. I forbindelse med ny ekteskapslov er det mange som opplever at vi er mer mot homfile, enn at vi har barnas beste i fokus. Jeg tror at det er på tide å ta noen veivalg. KrF kan og bør videreutvikle seg til et kristendemokratisk parti med større bredde. Dette må bygge på de verdier og den sentrumspolitikk som vi har i dag.

Jeg tror at å fjerne bekjennelsesplikten og som en følge av det endre navnet i mer kristendemokratisk retning vil gjøre at vi kan samle velgere som i dag føler seg fremmed i andre partier. Det er mange som identifiserer seg med Kristelig Folkepartis verdier og gjerne skulle stemme på dette. Terskelen kan imidlertid være høy. På den annen side er det ikke sikkert at navnet har så mye betydning. Ap blir ikke mer eller mindre folkelig av å hete sosialdemokratene. Dette er med andre ord ikke sikkert at dette er løsningen på alt, men det er en start på diskusjonen.

De færreste stemmer parti ut fra ideologiske preferanser. De fleste er opptatt av de nære ting. Den viktigste institusjonen for at barna våre er skolen. Jeg mener at KrF må bli bedre på skolepolitikken. Jeg vil ha fokus på kvalitet og kvantitet. Bygde-KrF må slippe drømmen om lykkelige barn som går hjem til en lykkelig husmor kl 1300. Gi oss helddagsskole med et variert og styrket faglig innhold, gjerne innlagt mer fysisk aktivitet, tid for lekselesing med lærerhjelp osv. Jeg vil ha skole der læring og kvalitet står i fokus. Det er frustrerende vanskelig som far å få innsikt i barnas læring, hvordan de presterer og ikke minst: hvordan læreren presterer.

Velger er opptatt av politikk og det tror jeg KrF også skal gjøre. Finne løsninger i skjæringspunktet mellom stor tro på staten og for mye tro på enkelt menneskers frihet. Med andre ord verdier, tro på fellesskap og at det frivillige samfunn er viktige for å skape set gode samfunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar