mandag 12. oktober 2009

Kollektivløft for fremtiden

Gledelig at leder i RB 12. oktober er opptatt av kollektivtrafikken på Romerike. Vi er i en region i vekst. Dette gir oss utfordringer, men også muligheter til å planlegge for fremtiden.

Vi må lage løsninger som bygger opp om gode bomiljø og kollektivløsninger Det er en stor oppgave å finne plass for mange nye boliger, med hovedtyngden i jernbanekorridoren og andre kollektivknutepunkt. Slik grep kan gjøre det enklere å ivareta regionale areal- og transporthensyn, som i mange sammenhenger er kommuneovergripende

Ruter har presentert sin strategi og visjoner for kollektivtrafikken, K2010. Her trekkes det visjoner og langsiktige strategier for et effektivt og kundetilpasset kollektivtilbud for vår region og hele hovedstadsregionen. Et effektivt kollektivsystem er en bærebjelke for å få til gode samferdselsløsninger i hovedstadsregionen, både på kort og på lang sikt.

Det viktigste for Romerike i nær framtid er å få gjennomført en forenkelet takst- og sonestruktur. Målsetningen med dette er å gjøre det enklere for folk, og dermed få flere til å reise kollektivt. Jeg ønsker å få dette til så raskt som mulig, men ser behov for at dette gjennomføres på en slik at måte at tekniske og praktiske løsninger fungerer godt fra dag én. Når det gjelder finansieringen er det ønskelig at staten tar ansvar for sin del gjennom NSB-systemet. Et statlig økonomisk bidrag til gjennomføring av et forenklet prissystem er ønskelig og bidrar til nasjonale mål. Slik sett vil det være effektivt og fornuftig at Ruter overtar kjøp av togtjenester i nærtrafikkområdet.

Videre er det viktig for Romerike å få til en tilbudsstandard i samarbeid med kommunene for å videreutvikle et mer effektivt og kunderettet kollektivtilbud. Romerike er sammensatt fra tettbebygde strøk til mindre tettbebygde strøk. Ruters forslag i K2010 om å differensiere tilbudet i bysone, forstadssone og bygdesone virker spennende og riktig. Jeg vil presisere at vi må legge til rette for en god dialog med kommunene om disse tilbudene

I denne sammenheng har Akershus bedt om å få utredet kostnader og nytte ved bestillingstransport. Vi ønsker også at man blant annet innfører bestillingstransport, dvs taxi for buss hvor det ikke er kollektivtilbud i dag. Det har vært gjennomført noe tilsvarende i Østfold med lovende resultater.Dokumentet K2010 legges fram for fylkestinget i desember til politisk behandling og jeg ser med glede frem til de politiske diskusjonene.

Les også leder i Romerikes Blad (RB):

http://www.rb.no/meninger/ledere/article4637579.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar