Som et forskningsprosjekt knyttet til utbyggingen av E6 fra Gardermoen og nordover er det gitt tillatelse til å prøve ut ledelys på den 12,7 kilometer lange strekningen Skaberud-Kolomoen i Stange kommune. Denne tillatelsen er nå utvidet til å gjelde fra Dal i Eidsvoll kommune til Kolomoen, en strekning på 56 kilometer. Denne besparelsen vil være på 3,5 millioner kroner årlig, penger som ellers kan gå til andre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet.
Den viktigste grunnen til utvidelsen, er at Statens vegvesen ønsker å teste ut systemet med ledelys på en lengre strekning enn den opprinnelige prøvestrekningen på 12,7 kilometer.
Det er nå vi må ta en beslutning på hvilken belysning E6 på strekningen Dal-Minnesund skal få da den åpner som firefelts veg høsten 2011. Ettersom erfaringene vi har gjort med ledelys i all hovedsak er gode, ønsker vi å utvide prøvestrekningen.
Statens vegvesen er i gang med å evaluere bruken av ledelys på strekningen Skaberud-Kolomoen. I dette arbeidet blir trafikksikkerhet på strekningen sammenlignet med en tilsvarende strekning med tradisjonell vegbelysning. Ettersom evalueringen ikke er ferdig, legges det til rette for at ledelysene enkelt kan byttes ut med tradisjonell vegbelysning på prøvestrekningen mellom Dal og Kolomoen dersom konklusjonen i evalueringen skulle tilsi det.
Ledelys er mer miljøvennlig og bruker mindre energi enn tradisjonell vegbelysning. Dette gjør ledelys atskillig mer miljøvennlig enn tradisjonell vegbelysning. Mindre energibruk reduserer også driftskostnadene med cirka 70.000 kroner per kilometer per år sammenlignet med tradisjonell vegbelysning. På strekningen Dal – Kolomoen vil besparelsen da ligge på 3,5 millioner kroner årlig, penger som ellers kan gå til andre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar