lørdag 15. mai 2010

Bedre priser på kollektivtrafikken

I RB 30.4 er det et spørsmål om hva som er årsaken til den store prisforskjellen på kollektivreiser mellom Oslo og Akershus.

Det er viktig at vi har et velfungerende og godt alternativ til bilen for reiser innad i Akershus og Oslo. Ikke bare for miljøet, det er også helt avgjørende for at vi skal kunne møte den ventende befolkningsveksten uten at infrastrukturen vår kollapser.

Derfor jobbes det nå med et forenklet og felles takst- og sonesystem for Oslo og Akershus. Målet er at dette skal på plass i 2011. Det jobbes på spreng og sette skal gjøre det enklere å reise kollektivt både innad i Oslo og Akershus, og over grensen.
Forskjellige fylker.

Det er likevel viktig å merke seg noen ting om forskjellene mellom Oslo og Akershus. Dette har nemlig betydning for hvordan kollektivtrafikken har vært lagt opp til nå, og derav også en årsak til prisforskjellene.

Oslo er både kommune og fylke og har derfor bygd ut kollektivtransporten sammen med byutviklingen. Det betyr en byutvikling med tett bosetning og et kollektivtilbud med høy frekvens. At Oslo er en by og har mange mennesker bosatt på et begrenset område gjør dessuten at flere reiser på korte strekninger, noe som gjør inntjeningen større i forhold til utgiftene, enn i Akershus, der få reiser over lengre strekninger.

Akershus er et fylke med stort areal der befolkningen er fordelt på 22 kommuner. Det er derfor dyrere å drifte kollektivtrafikk i Akershus enn i Oslo. Verdt å merke seg er det også at Oslo kommune har bedre økonomi enn Akershus fylkeskommune. Oslo subsidierer prisene i Oslo med 1,3 mrd. årlig, mens Akershus subsidierer prisene med 550 mill. kroner.

Likevel jobber vi nå altså på spreng for et nytt og forenklet takst- og sonesystem som skal redusere antall takstsoner fra 88 til kun tre for Oslo og Akershus. Da vil dagens prissetting vil jevnes ut og bli langt mer rettferdig. Alt for et bedre kollektivsystem i hovedstadsområdet, noe som er svært viktig for innbyggerne både i Oslo og Akershus, og ikke minst for innbyggerne våre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar