fredag 7. mai 2010

Endelig byggestart på dobbeltspor Oslo-Ski

I dag var det en gledelig markering av byggestart på dobbeltspor Oslo-Ski og ikke minst ny Ski stasjon. Det har vært en langvarig tverrpolitisk kamp som nå er kronet med seier. Når spaden er i jorda kan ikke regjeringen stoppe prosjektet.

Dobbeltsporet vil i samspill vil gi en ny hverdag for togtrafikken. Fire spor til Oslo sørger for flere tog - raskere tog - som kommer når de skal. Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet.

En kapasitets- og reisetidsforbedring vil gi nye muligheter for bosetting og regionsforstørring, og mer godstrafikk vil kunne overføres fra vei til bane. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid til Ski på 11 minutter.

Stasjonen skal utvides til seks spor og med en ny midtplattform. Alle plattformer heves og forlenges. Tilgjengelighet, adkomstforhold og omstigning inne på stasjonsområdet forbedres.

Dagens bane er en flaskehals for person- og godstrafikk inn til Oslo, og kapasiteten er mer enn 100 % utnyttet. Ved å utvide fra to til fire spor blir det økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger.

Videre har KrF invitert til et jernbaneforlik fordi bevilgningene må økes i årene som kommer. Det trengs et større løft ved neste rullering av Nasjonal transportplan.

Kapasiteten gjennom Oslo øst- og vestover er for lengst sprengt. Dette vil forbli, den store flaskehalsen videre. Vi trenger mer kapasitet til flere tog. Utredning og planlegging av ny tunnel må derfor bli en svært viktig sak i tiden som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar