Tidligere i denne måneden var det siste sprenging for ny Eidsvolltunnel. Det gjenstår fortsatt en del arbeid før vanlig trafikk kan gå gjennom den nye tunnelen.
Bakgrunnen E6 utbyggingen som nå skjer er som de fleste er klar over. Veien har vært svært trafikkfarlig. E6 nord for Gardermoen har vært en meget ulykkesbelastet strekning. I tilegg er E6 svært viktig for bosetting og næringsliv. Det har vært en kraftig trafikkvekst på E6 fra Gardermoen og nordover. Dette har skapt stadig økende avviklingsproblemer på strekningen. . Derfor bygges det nå en firefelts motorveg med midtdeler.
Først i mars 2011 gå ordinær trafikk gjennom den nye Eidsvolltunnelen. Frem til mars 2011 skal Statens vegvesen bygge kjørebane, støpe portaler i hver ende av det nye tunnelløpet og montere vifter, lys og sikkerhetssystemer inne i tunnelen.
Frem til E6 fra Dal til Minnesund åpner som en firefelts veg med midtdeler i oktober 2011, vil E6-trafikken i begge retninger gå gjennom den nye Eidsvolltunnelen. I denne perioden vil også den gamle tunnelen bli rustet opp. Etter åpningen i oktober 2011, vil E6-trafikken i sørgående retning gå gjennom den nye tunnelen og trafikken i nordgående retning gå gjennom eksisterende tunnel.
Vi jobber nå med videre med vegutbyggingen og Akershus fylkeskommune har garantert økonomisk for videre planlegglegg på vegne av Staten, selv om Stortinget ikke har vedtatt videre utbygging. Prinsipielt er det feil, men dette har vi gjort for å hindre rasjonell framdrift og økonomiske merutgifter som da ville følge med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar