torsdag 25. august 2011

Åpning av gang- og sykkelveg Setskog i Aurskog-Høland

I dag er det endelig åpning av fv. 21. Gang- og sykkelveg Setskog i Aurskog-Høland kommune.

Formålet med prosjektet har vært å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for myke trafikkanter langs fylkesvegen. Det har tidligere ikke vært tilbud til fotgjengere og syklister på strekningen. Strekningen er viktig både som skoleveg og i nærmiljøet på Setskog.

Gang- og sykkelvegen er svært etterlengtet på Setskog og har de siste årene vært det høyest prioriterte prosjektet på riks- og fylkesveger i Aurskog-Høland. Det er derfor med glede vi åpner anlegget i dag.

For Statens vegvesen har de største utfordringene vært knyttet til finansieringen og byggherrekapasiteten.Aurskog-Høland kommune har i stor grad bidratt til å få realisert prosjektet både gjennom å være aktive i å få fram plan og forskottering.

Utført arbeid
Statens vegvesen har vært byggherre på vegne av Akershus fylkeskommune. Anleggsarbeidet startet i mai 2010.Prosjektet har omfattet bygging av gang- sykkelveg i en lengde på 1 200 meter fra Mosebysvingen til gamle samvirkelaget hvor det er etablert en velteplass. Fra velteplass går gang- og sykkelvegen over i 1 060 meter fortau til Bjørknes sag. Prosjektet forlenget med 200 meter gang og sykkelveg fra Bjørknes sag mot Aaserud. Totalt lengde er 2,5 km.

Veglys er anlagt på hele strekningen. Nettstasjoner for strøm er montert. Eksisterende kabelanlegg er sanert og supplert på strekningen.

Ny adkomst (ca. 130 m) til Setskog kirke (Kinnestadveien) er bygget. En eiendom har fått lagt om sin tidligere direkte adkomst fra fv. 21 til denne nye vegen. Krysset med fv. 21 er utformet som et ordinært T-kryss med trafikkøy.

I innerkant av fortauer det noen steder fjellskjæring hvor sikringsgjerder satt opp.

Eksisterende avkjørsler er ivaretatt langs hele traceen. Postkassestativer og plasser for søppelbokser er flyttet. Stedvis er det felt trær, busker og kratt

Langs hele strekningen er det etablert nytt drenssystem. Overvannsledninger er anlagt i gang- og sykkelveg eller fortau. Det er montert sandfang i trafikkdeler og sidegrøfter, samt hjelpesluk mot kantstein

Anlegget har fått en estetisk og god utforming. Granittmur er brukt langs hele strekningen for stabilisering av skråninger. Dett har ikke vært fordyrende, men kostnadsbesparende. Som kantstein er det benyttet stein av granitt. Friområde foran Setskog kirke er opparbeidet som et grøntområde med beplanting.

Kostnadsanslaget (byggeplan) fra 2009 var på 20,9 mill.kr dvs. 21,6 mill. 2010-kr. Med bare 11,2 mill. kr fra Aurskog-Høland i forskottering var det da noe sjansepreget å lyse ut arbeidet, men vi hadde håp om å få inn gunstige tilbud. Denne gangen ”stod lykken den kjekke bi” og ut fra entreprisen kunne vi forvente en totalkostnad vesentlig under anslaget.

Sluttoppgjøret er ennå ikke foretatt, men prognosen er at sluttkostnadene blir 18-19 mill. kr dvs. 15 - 20 % under kostnadsoverslaget på byggeplanen fra 2010 når vi tar hensyn til forlengelsen med 200 m og prisstigning (21,6 + 1,1 mill. kr = totalt 22,7 mill. 2010-kr). Det er vi meget godt fornøgd med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar