tirsdag 16. august 2011

God samferdselspolitikk for Akershus

De nærmeste tiårene har Akershus sammen med Oslo størst befolkningsvekst i landet. God samferdselspolitikk for Akershus må derfor ivareta behovet for effektive og miljøvennlige transportmuligheter for befolkningen og verdiskaping for næringslivet. Det er derfor viktig å utbygge et kollektivtilbud som kan ta hånd om økningen i transportbehovet.

Selv om vi i år har en gledelig vekst på 10 prosent må vi fremover må vi planlegge for en fordobling av antall kollektivreiser. Dette krever langsiktig og forutsigbar finansiering som premierer passasjervekst. Vi må også ha bedre kollektivtransport på kryss og tvers av Akershus gjennom økt frekvens og bedre regularitet. I områder med få kollektivreisende skal vi videreutvikle tilbudet om bestillertransport slik at alle får et tilbud.

KrF har vært en ivrig talsmann for det nye takst- og sonesystemet som innføres i Akershus fra oktober i år. Der slå vi sammen alle dagens 88 billettsoner til maks tre soner for dem med månedskort og maks fem soner for den med enkeltbillett. Det gjør at de fleste får det billigere billetter og at det blir enklere å reise kollektivt i Akershus, for eksempel på tvers innenfor sonene og inn til tog og ekspressbusser. Det vil bidra til en ytterligere økning i kollektivtrafikken. Utfordringen blir å skaffe nok materiell til å ta unna veksten.

I tillegg til et bedre kollektivtilbud må vi ha et tilbud på innfartsparkering for bil og sykkel på større holdeplasser/stasjoner. Dette er et viktig supplement til kollektivtilbudet. Vi vil ha en tredobling av innfartsparkeringsplasser i Akershus.

Veksten vil også gi økt trykk på veiene ellers i regionen. KrF vil bygge ut og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak på vegene våre. Det må bygges ut gang- og sykkelveier og vi ønsker å prioritere utbygging av gangveier nær tettsteder og skoler, og sykkelveier. KrF ønsker å øke satsingen på bedre framkommelighet for myke trafikant. Vi vil også ha en kraftig økning av bevilgningene i riksvegbudsjettet til et sammenhengende gang- og sykkelveinett langs alle hovedveiene i Akershus.

1 kommentar:

  1. Jeg mener at de nye soneinndelingene som kommer i høst ikke oppfordrer alle til bruk av kollektive reisemåter, mitt månedskort mellom Skjetten og Helsfyr øker med 20%. Hvilke kommentarer har du til det?

    SvarSlett