mandag 22. august 2011

Riktig bruk av salt på vinterveger

I dag har jeg sendt over et spørsmål til fylkesordfører om noe som angår neste vinter. Tidlig ute må man være når man skal ha noe gjort.

Jeg er svært tvilende til om dagens bruk av salt på vinterveger er riktig.
Fram til 1960-tallet ble ikke norske veier saltet. I Nord-Norge klarer de seg fortsatt i all hovedsak uten veisalt. Men i Sør-Norge har forbruket eksplodert. Det ble brukt ca 300.000 forige sesong (nasjonale tall).

I dag kan det virke som om det saltes det også når det ikke er nødvendig å salte. Det er behov for innstramminger. Saltforbruket kan halveres hvis det settes begrensninger og innføres nye tiltak på ulike veistrekninger.

Veisalting kan være et tveegget sverd. Fordelene ved salting er innlysende. Bilistene klarer å komme seg trygt dit de skal uten å skli av veien. Samtidig medfører saltingen at vegetasjonen langs veiene dør. Det er også grunnvann og annet drikkevann som kan bli forurenset når veiene saltes. Salt kan også ødelegge bilene som for eks. bremsene. Andre har påpekt at omfattende og feil bruk av veisalt kan ødelegge veiene, på den måten at de sprekker opp og det blir dype hull i dem

Statens vegvesen jobber også med denne problematikken gjennom SaltSMART-prosjekt. Hvor det er flere problemstillinger jeg som også folkevalgte bør diskutere. Det kan derfor være naturlig at Akershus fylkeskommune som fylkets største vegeier tar opp dette problemet og ber derfor fylkesordfører om en sak om dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar