I dag kl 12 skal jeg sykle fra Kløfta til Jessheim. I fjor klarte Staten bare å bygge ut 800 meter, mens fylkeskommunen bygde 36 km meter med gang- og sykkelvei. Siden Staten ønsker å bygge mer enn de får til mener jeg at vi skal forskuttere strekningen mellom Jessheim og Kløfta er Fv 454.
Staten legger opp til å bygge et statlig sykkelvegnett langs de viktigste riksvegrutene. I forbindelse med arbeidet med NTP 2014-23 vil dette statlige sykkelvegnettet bli fastsatt.
Gjennom Romerike er det ikke hensiktsmessig å legge dette sykkelvegnettet langs E6. På lange strekninger vil dette sykkelvegnettet bli lagt langs "gamle E6", som i dag er fylkesveger. På strekningen mellom Jessheim og Kløfta er Fv 454 ("gamle E6") den beste traseen for en slik statlig sykkelveg.
I gjeldende NTP er det lagt inn en oppstartbevilgning i 2013 på denne sykkelvegen. I forbindelse med forarbeidene til statsbudsjettet for 2012 har Statens vegvesen spilt inn at det er mulig å forsere dette prosjektet med en oppstart i 2012.
Anslag på reguleringsplannivå er 53,9 mill. kr (2009-kr). Om dette blir fulgt opp av Regjeringen får vi svar på i oktober.
Gang/sykkelvegen mellom Jessheim og Kløfta er en statlig sykkelveg som blir bygd ut med statlige midler (inklusiv bompenger). I og med at den vil bli liggende langs en fylkesveg vil driftsansvaret ligge på Akershus fylkeskommune.
Avslutningsvis en stor takk til Svein Arne Holst Larsen som siden 1999 har jobbet med denne saken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar