Nylig åpnet vi Kolsåsbanen til Bekkestua og Ringstadbekk. . Bekkestua blir et sentralt knutepunkt for kollektivtrafikken i Bærum og om tre år står banen ferdig helt til Kolsås
Det er lagt stor vekt på den visuelle utformingen av stasjonene Bekkestua og de nye stasjonene vekker derfor oppsikt. Aftenposten har også rost de arkitektoniske grepene på Bekkestua. Kolsåsbanen er et "flaggskip" for kollektivtrafikken med full metrostandard og universell utforming. I tillegg blir Bekkestua stasjon et stort og viktig knutepunkt hvor både banen, bussen og etter hvert trikken møtes.
I løpet av 2012 kan forhåpentligvis passasjerene glede seg over at trikken også kommer til Bekkestua. Trikken må kjøre på T-banens sikkerhetssystem den siste biten, og da må det monteres automatisk togstopp ombord i alle trikkene. Dette er et spennende nybrottsarbeid som ikke har vært gjort i Norge før.
Prosjektet har så langt levert på tid hver eneste gang, og ligger godt under budsjett - ganske unikt når det gjelder store byggeprosjekter. Neste milepæl for Kolsåsbaneprosjektet er Gjønnes i 2012, deretter Avløs før banen kommer helt frem til Kolsås i 2014 dersom alle planer går som forutsatt.
Det er også andre planer for flere utvidelser. Kolsåsbanen skal frem til Kolsås, Fornebu – banen vil få sin oppstart så fort byggeplanene er klare og reguleringsplanene på plass. Forlengelsen av Ellingsrudås-banen til Akershus Universitetsykehus vil også bli fremskyndet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar