Akershus fylke er et fylke i vekst. Statistisk sentralbyrå sier at befolkningsveksten fram mot 2040 vil bli en økning på 200 000 personer. Dersom trenden fortsetter vil Osloregionen totalt sett oppleve 40 prosent økning i biltrafikken fram mot 2030. Den kraftige befolkningsveksten kombinert med generell trafikkøkning er en stor utfordring for fylke, men allerede i dagens transportsystem er det kapasitetsproblemer.
I rushtidstoppene om morgenen og kvelden er systemet nær kapasitetstaket og over dette på enkelte strekninger. Dersom en tar høyde for den store fremtidige befolkningsveksten vil det være en svært krevende oppgave å etterkomme transportbehovet ved utbygging av vegsystemet alene. Det vil være lettere å løse dette ved å styrke kollektivtrafikksystemet ved en samordnet transport – og arealplanlegging. Spesielt vil de statelige investeringen i jernbanesystemet og en mer robust finansiering av kollektivtrafikken vil det være avgjørende for at kollektivandelen skal øke i tiden fremover.
Fylkestinget har derfor nylig vedtatt samferdselsplan for Akershus 2012-2015 med en samlet investeringsramme på 2,5 milliarder kroner og nærmere 1,4 mrd. til drift og vedlikehold av fylkesvegnettet og kollektivtransport.
Til drift av kollektivtrafikk har man bevilget 719 millioner kroner av fylkeskommunens midler. Dette er en økning på 43 millioner kroner for 2012 for å finansiere den forventede passasjerveksten. Driftsmidler fra Oslopakke 3 er på 279 millioner kroner hvert år i perioden. 1,1 milliarder kroner fra bompengene skal gå til Kolsåsbanen og kollektivbetjening Fornebu i perioden.
I tillegg har man målsetninger for reduksjon av klimautslipp og lokale miljøproblemer. Akershus fylkeskommune skal iverksette nye tiltak for å videreutvikle infrastruktur for hydrogenbiler og elbiler, i form av fyllestasjoner og ladepunkter.
Vi må også satse på vegene våre. Trafikksikkerhetstiltak i forbindelse med skoler skal
prioriteres, og det er et mål at alle vesentlige gang- og sykkelveier nær skoler skal være trygget, senest innen 2015. Det er foreløpig satt av en ramme på 303 millioner kroner til gang- og sykkelveier over 4 år. Denne delen kommer til å økes etter hvert som de aktuelle tiltak blir ferdig regulert og kan gjennomføres.
Til drift og vedlikehold av fylkesveier i 2012 settes det av 378 millioner kroner, som blant annet omfatter bevilgninger til dekkelegging. Dette får å vedlikeholde dagens veger og ta igjen dagens etterslep.
Få til et gode resultater for Akershus må vi få til omforente løsninger. Regional enighet er det beste virkemiddel vi rår for å forplikte staten til å møte både fremtiden og dagens utfordringer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar