Opposisjon kan ikke stemme mot en ekstra satsning på 35 millioner kroner til drift og vedlikehold av veiene, for så i etterkant å kritisere posisjonen for å bevilge for lite til vei. Det er inkonsekvent.
Samferdsel er en hovedprioritet og viser til den årlige ekstrabevilgningen på 35 millioner kroner som kommer i tillegg til statlige midler. Dette er midler som blant annet går til vedlikehold av gang- og sykkelveier langs fylkesveinettet. Ap og SV har stemt mot denne ekstrabevilgningen hvert år, men likevel har den rødgrønne opposisjonen nå valgt å kritisere posisjonen for manglende vilje til å bruke penger på vei de siste månedene, sier en oppgitt fylkesordfører. Dessuten bevilger fylkeskommunen mer til investering og drift innen kollektivtrafikken enn noensinne.
Når man i tillegg husker at over 8 milliarder kroner skal investeres i Akershus den neste fireårsperioden, er det ingen tvil om at veinettet vil få et løft de kommende årene
I tillegg til fylkesveier er handlingsprogrammet fullt av andre gode tiltak innenfor kollektivtrafikken. Fylkeskommunen kommer blant annet til å være en viktig pådriver for å legge til rette for flere innfartsparkeringsplasser.
Staten har nesten abdisert og bompengeen har overtatt. Gjennom Oslopakke 3. får man blant prosjektene i, er Kolsåsbanen, ny E-18 Vest, Fetveien og en rekke større og mindre riksveier i alle regioner. Av disse midlene har også de rødgrønne kuttet 200 millioner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar