Glad for at det er økte markedsandeler for kollektivttrafikken i Akershus. Markedsandelen har økt fra 15 % til 17 %.
Årsaken til økte markedsandeler har Ruter fått på bekostning av biltrafikken. Biltrafikken har i følge vegtrafikkindeksen for lette kjøretøy gått ned med 1,3 % i Akershus. Ruter markedsanalyser har kartlagt en nedgang i bilens markedsandel med 2 prosentpoeng.
Kollektivtrafikkens markedsandeler øker mest i Vestområdet og i Follo i Akershus. NSB har desverre ned nedgang, men positiv utvikling for bussen. Stagnasjon i vekst av antall kollektivreisende i Akershus skyldes i hovedsak at togtrafikken gikk ned med 1,5 % i 2009 sammenlignet med 2008. Ruters busstrafikk i Akershus økte for eksempel med 1,1 %
Vi har en jobb å gjøre. Det er visse indikasjoner på at det totale reisevolumet i Akershus har gått noe ned i 2009 sammenlignet med 2008. Vi har befolkningsvekst, biltrafikken går ned og vi har stagnasjon i antall reiser kollektivt. Vi vil derfor innføre en storsatsning for å få folk til å bruke kollektivtrafikk ved å vedta å redusere antall takstsoner i Akershus fra 88 til tre. Gjennom denne politikken vil det bli både enklere og billigere å reise for de fleste. Nå må også regjeringen kjenne sin besøkelsestid ved å sørge for at NSB kommer i rute og at man kan gi folk et bedre tilbud enn det man har i dag.
Kundetilfredsheten må vi ta vare på. De reisende i Akershus er fortsatt veldig høy med en kundetilfredshet på 92 % i 2009. Dette er en nedgang i forholdt til 2008 resultatene som var på 96 %. Men her er det viktig å merke seg at 96 % er et ekstremt godt resultat. Kundetilfredshet over 90 % er veldig bra, og det er derfor viktig å fokusere på at Akershus på 92 % har de mest fornøyde kundene i Ruter.
Dette gir inspirasjon og vilje til fortsatt å jobbe for et bedre kollektivtilbud til beste for innbyggerne og miljøet i Akershus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar