Kollektivtrafikken i Akershus tar økte markedsandeler. Andelen har økt fra 15 % til 17 %.
Årsaken til økte markedsandeler er på bekostning av biltrafikken. I følge markedsanalyser er nedgang i bilens markedsandel med 2 prosentpoeng. Kollektivtrafikkens markedsandeler øker mest i Vestområdet og i Follo i Akershus, mens Romerike stabiliserer seg etter et toppår i fjor.
NSB har dessverre nedgang i sin trafikk, men heldigvis er det enpositiv utvikling for bussen. Stagnasjon i vekst av antall kollektivreisende i Akershus skyldes i hovedsak at togtrafikken gikk ned med 1,5 % i 2009 sammenlignet med 2008, mens Ruters busstrafikk i Akershus økte med 1,1 %.
Det viser at vi har en jobb å gjøre. Vi har en befolkningsvekst, biltrafikken går ned og vi har stagnasjon i antall reiser kollektivt. Vi vil innføre en storsatsning for å få folk til å bruke kollektivtrafikk ved å vedta å redusere antall takstsoner i Akershus fra 88 til tre. Gjennom denne politikken vil det bli både enklere og billigere å reise for de fleste. Nå må også regjeringen kjenne sin besøkelsestid ved å sørge for at NSB kommer i rute og at man kan gi folk et bedre tilbud enn det man har i dag.
.
De som reiser med buss i Akershus er fortsatt veldig høy med en kundetilfredshet på 92 % i 2009. Dette er en nedgang i forholdt til 2008 resultatene som var på 96 %. Men her er det viktig å merke seg at 96 % er et ekstremt godt resultat og den skal vi ta vare på. Akershus har med 92 % har de mest fornøyde kundene i Ruter.
Dette gir inspirasjon og vilje til fortsatt å jobbe for et bedre kollektivtilbud til beste for innbyggerne og miljøet i Akershus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar