Fra i dag får også Ruters kunder i Akershus reisegaranti. De som reiser med kollektivtrafikken er kunder som kjøper en vare og da skal man ha visse rettigheter.
Reiser man kollektivt skal man ha trygghet for å komme på jobben og ikke være overlatt til seg selv. Nå må også NSB styrke sine kunders rettigheter.
Gjennom Ruter innføres en revidert og utvidet reisegaranti. Fra 1. februar 2010 gjelder garantien i Oslo og Akershus for alle transportmidler som kjører for Ruter, det vil si T-bane, trikk, båt og buss som bærer Ruters merke. Ruters reisegaranti gjelder ikke for NSB.
Dersom svikt i trafikktilbudet fører til at du kommer mer enn 20 minutter for sent frem, dekker Ruter drosjeregningen med inntil 500 kroner, hvis du kan vise til tid, sted og linje.
Reisegarantien, de 10 bud, skal forplikte Ruter på følgende områder:
1. At alle avganger blir kjørt
2. At vi ikke er forsinket
3. At vi ikke kjører for tidlig
4. At det skal være plass til deg
5. At stoppesteder og transportmidler er riktig skiltet
6. At stoppesteder og viktige overganger skal annonseres
7. At informasjon om rutetider og priser finnes på stoppesteder og i transportmidler
8. At vi informerer umiddelbart ved stans og forsinkelser
9. At stoppesteder og transportmidler er rene, ryddige og ordentlige
10. At vi retter eller fjerner feil, mangler, hærverk og tilsøpling når du har gitt beskjed
Les også mer på Ruters hjemmeside.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar