Akershus fylkeskommune vil ha miljøsatsing i drosjenæringen. Et av tiltakene er at det skal startes forsøk med prioritering av drosjer med lave utslipp av CO2 på holdeplasser.
Oslo Lufthavn har en svært viktig drosjeholdeplass både i regional og nasjonal sammenheng. Både fylkeskommunen og drosjesentralene i fylket anser Oslo Lufthavn som egnet for et slikt prøveprosjekt. Fylkeskommunen har derfor sendt brev til Oslo Lufthavn og bedt om et samarbeid for å få til en ordning der miljøvennlige drosjer får prioritet på holdeplassen på flyplassen.
Fylkeskommunen viser til at en lignende ordning er innført på Arlanda flyplass utenfor Stockholm. På flyplassens nettsidene skriver de at innføring av egen miljøtaxikø har gjort det lette for de reisende å velge den miljømessig beste drosjen. Innføringen av egen miljøtaxikø har har gjort at antallet miljøvennlige drosjer på flyplassen har økt fra 35 til nærmere 1000 på to år.
Vi ønsker at publikum skal bli mer kjent med muligheten til å velge drosje. En valgmulighet er drosjer med lavere utslipp av klimagasser. Dette valgalternativet kan synliggjøres for publikum ved å reserverte plasser foran i køen for drosjer med lavere utslipp av CO2. søk med prioritering av drosjer med lave utslipp av CO2 på holdeplasser.
Skedsmo kommune foreslår i brev til fylkeskommunen at miljøvennlige drosjer får reservert de første plassene i drosjekøen, etter mønster fra Stockholm. Et annet alternativ er å etablere egne holdeplasser for denne kategori biler.
Vi har vært i kontakt med med vegvesenets regionkontor og undersøkt muligheten for en slik ordning. I hht dagens skiltnorm for bruk av offentlig holdeplasskilt kan det være noen begrensinger i forhold til prioritering av miljøbiler.Det er et felles ønske om å finne gode praktiske løsninger, det kan derfor være grunnlag til å etablere et prøveprosjekt.
Det er derfor tatt et initiativ til et forsøk med prioritering av drosjer med lave utslipp av CO2 på drosjeholdeplasser. Høringsinstansene reiser endel problem-stillinger knyttet til forslaget om prioritet på holdeplass,men synes ikke å være prinsippielt i mot at det gjøres et slikt forsøk.
Flere sentraler nevner begrensinger i areal på mange drosjeholdeplasser, hvilket kan gjøre det vanskelig å organisere turtildelingen. Fylkesrådmannen ser problemstillingen vedrørende tilgjengelig areal og vil derfor presisere at et forsøk kun må søkes etablert på store trafikknutepunkter hvor det er tilgjengelig areal. Gardermoen er av flere sentraler nevnt som et mulig sted. Lillestrøm og Sandvika kan evt. også være aktuelle.
Det er fra Asker og Bærum Taxi nevnt at rullestolbiler/minibusser ikke har utviklet teknologi til å konkurrere i forhold til miljø og at dette oppleves som urettferdig. Dette medfører riktighet, men bør ikke forhindre at det iverksettes forsøksprosjekter med ordinære miljøvennlige kjøretøy. Andelen store drosjebiler over 9 seter utgjør ca 8 % av drosjeflåten i Akershus.
Dette forsøksprosjektet vil å gi oss mer kunskap om hvordan vil kan få flere til å velge miljøvennlige tranport. Målet er å få flere til å velge miljøvennlige løsninger til beste for miljøet og innbyggerne i Akershus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar