torsdag 11. mars 2010

Behov for ny bussterminal

Buss er en meget viktig transportform for befolkningen i Oslo og Akershus og behovet vil øke betydelig de neste 20 årene. Det forventes at flere nye boligområdet vil få kollektivbetjening med buss. I tillegg er antall reisende med fjernbusser er omtrent som for reisende med fjerntog til Oslo. Fjern- og ekspressbussene er nær fordoblet siden 2000. Mye tyder på at denne trafikken fortsatt vil øke. En ny bussterminal har derfor en viktig rolle for kollektivtransporten for Oslo og Akershus, men også for resten av landet.

Det er kapasitetsproblemer på dagens bussterminal og den har begrensede utvidelsesmuligheter. En ny bussterminal som erstatning for dagens terminal, vil kreve et større areal. Det er gjennomført en analyse at en ny bussterminal bør bygges med ca 40 plattformer, selv med mer gjennomgående busstrafikk gjennom Oslo.

Dagens terminal har dessuten en beliggenhet i noe gangavstand fra Oslo S og andre kollektive transportmidler. Reisevaneundersøkelser som er gjennomført, viser at det er stort bytte til/fra buss og til/fra andre kollektivtransportmidler. Dette er viktig mål å forbedre den avstanden da Oslo S er Norges største kollektivknutepunkt .

Det er flere løsninger som er utredet, men løsningen med å bygge bussterminal som et lokk over jernbanesporene er det mest optimale. Gangavstand og gangtid for reisende er sentralt.

Løsningen ved å bygge over buttsporene over Oslo S gir størst tidsgevinst i forhold til dagens lokalisering. Det er teknisk mulig å bygge over sporene, men det må planlegges nærmere. Det må også vurderes nærmere hvordan anlegget kan utføres best mulig for samtidig opprettholde tilfredsstillende togdrift. Konstruksjonen for å bygge lokk over sporene vil kreve at søylene for bæring går ned gjennom jernbaneplattformene.

Det jobbes nå med å finne gode løsninger for fremtiden. Det er viktig at vi får en ny bussterminal som planlegger for vekst i kollektivtrafikken og samtidig har nærhet til Oslo S som det store felles knutepunkt for alle de som reiser kollektivt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar