For å styrke konkurransen i Asker/Bærum og på Nedre Romerike ga fylkeskommunen i 2009 0-Taxi(Teletopia) og Taxi 3 Romerike tillatelse til å etablere drosjesentraler. Det ble opprettet 20 nye løyver tilknyttet hver av sentralene.
Målsetning for behovsprøvingen i Akershus er et godt drosjetilbud med høy kvalitet, samt riktig prisnivå og sunn konkurranse. En løyveøkning i Asker/Bærum er forsvarlig. Det er stor vekst i befolkning og arbeidsplasser, høy næringsvirksomhet og mye forbindelse til Oslo tilsier at regionen Asker/Bærum må ha et relativt høyt drosjeløyveantall og kan sammenlignes med andre byer i landet.
Konlusjonen er at Asker og Bærum får 38 drosjeløyver. De tilknyttes 0-TAXI. I tillegg har Taxi 3 Romerike på Nedre Romerike søkt om 10 ordinære drosjeløyver og 5 reserveløyver. De mener at de har for få løyver til å kunne betjene etterspørselen. Fylkesrådmannen har etter fullmakt innvilget søknaden.
Det betyr flere taxier og samt sunnere og større konkurranse i drosjemarkedet.
Konkurransen er blitt hemmet nå, fordi løyvene blir delt ut på en slik måte at ABTaxi kommer til å være størst. I disse dager tar ABtaxi ut 10 hovedløyver og 14 reserveløyver(som har ligget på vent). De nye løyvehaverne får tilbud om å velge ABT eller Teletaxi AB. Pr. idag er ABT mest attraktiv bla. pga. oppdrag for det offentlige (skolekjøring og pasienttransport). Derfor vil nye løyvehavere naturligvis velge å ta ut løyve i ABT. Teletaxi AB er pr. idag for liten sentral til å ta slike oppdrag. Ønsker man at konkurransen skal virke må man styre løyveutdeling på en slik måte at sentralene kan konkurrere på likt nivå, også om de offenlige anbudene. Det kan gjøres f.eks. ved at det utleveres annet hvert løyve til de forskjellige sentralene, eller en annen fornuftig fordelingsnøkkel. På denne måten kan man få til en økende konkurranse i drosjemarkedet i Asker og Bærum. Teletaxi AB trenger flere av de tilgjengelige løyvene for å kunne være med på anbud. Da vil Teletaxi AB også være attraktiv for nye løyvehavere og styrker konkurransen for privat markedet og for det offentlige.
SvarSlett