SV skal ha ros for at de fronter behovet for mer penger til investeringer til samferdsel, men løsningen er feil. Det er et stort paradoks at det er bilistene som finansierer samferdselssektoren i hovedstatsområdet.
Det er en stor tverrpolitisk vilje til å bære Oslopakke 3 og den skal fortsette, men det er ikke enighet om SVs forslag.
Det er 54 milliarder som skal fordeles på 20 år og da må man ta de viktigste utfordringene først. I dag finansierer bilistene 80 prosent av Oslopakke 3.
Kollektivtilbudet er avhengig av at bilistene. Lykkes vi med å få alle til å reise kollektivt har vi ikke lenger penger å finansiere tilbudet. Hvis vi lykkes med å få Dette gjøres fordi at staten ikke stiller opp.
Vi trenger at staten følger opp sine forpliktelser, både for å møte befolkningsvekst og ta klimautfordringer på alvor, men også fordi jernbane og stamveger er en nasjonal oppgave.
Jeg tror at de fleste ser hvor merkelig det er at landets dyreste kollektivløsniger, dvs. skinnegående kollektivløsinger (med en prislapp på 200.000 per løpemeter) finansieres i dag av bilister og ikke staten. Staten må på banen når det gjelder å bygge opp klimavennlig transporttilbud.
Det er også feil å nå planlegge å konkludere med hva politikere skal mene om neste 20 årene i Oslopakke 3.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar