tirsdag 23. mars 2010

Kollektivsatsing og klima

Vi må bruke mer pengene på miljøvennlig transport i Norge. Passasjerer på allerede stappfulle busser og tog, kan få selskap av 400.000 flere passasjerer i løpet av de neste 20 årene. Og med en så kraftig befolkningsvekst i Oslo og Akershus sier det seg selv at kollektivtilbudet må rustes kraftig opp.

Landets fylkeskommuner vil ikke ha råd til økte driftskostnader for kollektivtrafikken. Klimaløftene er så store at verken Akershus eller andre fylkeskommuner som har byområdene i seg, greier å ta det på egen hånd. Derfor må også Regjeringen gjøre mere. Befolkningsveksten gjør at kollektivtilbud må rustes kraftig opp. Regjeringen bør derfor kjøpe klimakvoter fra kollektivtrafikken og hvis regjeringen ikke vil ta sin del av regningen, kan dette være svært dårlig nytt for målene for kutt i klimagassutslipp.

Vi må bruke mer penger på miljøvennlig transport her hjemme. Det er ikke nok å kjøpe seg fri i utlandet, vi kan heller bruke pengene her, da får vi til et bedre klima i nærmiljøet. Det betyr mye for hele Norges befolkning. Hvis vi greier å ta veksten i hele transportbehovet de neste 20 årene over på kollektiv, så vil det spare samfunnet for 1 million tonn CO². Prislappen for klimakvoter for denne mengden CO² vil være 1,5 milliard NOK. Et slikt bidrag fra regjeringen vil både være god klimapolitikk og styrke kollektivsatsningen i osloregionen. En kompensasjon på drift på halvannen milliard i året ville vært et brukbart tilskudd i Oslo og Akershus fremover.

Kollektivtrafikken må få større ansvar for å få ned klimautslippene i Norge og det er derfor behov for mer solid satsing på kollektivtrafikken.

1 kommentar:

  1. Fin side du har, mye positivt om samferdsel. Det ser imidlertid ut til at det nye takstsystemet i Oslo og AKERSHUS ikke blir akseptert av NSB og dep. Men prøv heller å ta ett skritt om gangen, først innfør 3-4 soner i Akershus med tilnærmet like takster som i dag (for å unngå inntktsbortfall og sure miner fra resten av landet), og så får dere heller redusere takstene på et senere tidspunkt.

    SvarSlett