Oslo og Akershus ønsker nytt takstsystem, men Staten mener det ikke vil være mulig å legge til rette for en taktsomlegging/forenkling i Oslo og Akershus med virkning fra 1. januar 2011.
Begrunnelsen er søkt fordi Regjeringen sier at søknaden fra Ruter ikke godt nok ivaretar hensynet til NSBs passasjerer utenfor Oslo og Akershus. Poenget er at Oslo og Akershus ønsker å ta regningen selv gjennom å bruke midler fra belønningsordningen og bompenger, men staten nekter å gjøre det billigere og enklere å reise kollektivt i Oslo og Akerhus.
Vi har hatt møte med Samferdselsdepartementet om behovet for et nytt taktsystem i Oslo og Akershus, men det virker som de ikke skjønner modellen. En forenkling i Oslo og Akershus på ingen måte vil gå utover NSBs øvrige takstsystem, snarere tvert i mot; dette vil kunne bidra til at NSB ytterligere kan øke sin markedsandel av reiser i hovedstadsområdet.
Gjennom belønningsordningen kan staten være med å finansiere et viktig løft for å gjøre det enklere for folk å bruke kollektivtransport i hovedstadsområdet. Det er en stor utfordring å utvikle et godt kollektivtilbud og redusere bilbruken i en region med så sterk befolkningsvekst og aktivitetsvekst. Målet er enda flere kolektivreisende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar