RBs minileder den 15. mars mener det ikke er noen forskjell på samferdselssatsingen mellom den rødgrønne regjeringen og H, Frp, V og KrF i fylkespolitikken. Det blir en for enkel påstand. For det første er det ikke mulig å sammenligne forskjellen på et statsbudsjett og en fylkeskommune på 5 milliarder. For det andre har man i fylkespolitikken bevilget 140 millioner mer på veivedlikehold på fylkesveiene enn de rødgrønne gjør. Dette i motsetning til Regjeringen som ikke klarer å prioritere vedlikehold.
Ellers så er det litt sært å si at vi bare bruker 8 millioner til gang og sykkelveier på Romerike i 2010 da vi bevilger over 75 millioner. Totalt kommer vi til å bruke over 8 milliarder til samferdsel i Akershus de neste 4 årene. Vi skulle gjerne ha brukt mer enn dette, men dette skyldes at vi må bruke de bevilgningene vi får fra regjeringen til å drifte hele fylkeskommunen på en ansvarlig måte.
Den sittende regjeringen har lenge hevdet at de har gjort et løft for veistandarden i Norge, men nå viser tallene en helt annen situasjon. Nettavisen avslørte i august at det har vært en økning på 12 prosent med dårlig veidekke under tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Billedlig fortalt betyr dette at for hver mil med hovedvei, har én kilometer blitt verre under Navarasete. Samlet på stam- riks- og fylkesveier har man altså økt etterslepet med mer enn 3,4 milliarder kroner dersom man regner fra 01.01.2006 til utgangen av 2008
Dette viser at selv med de beste ønsker lykkes man ikke. Finansminister Sigbjørn Johnsen har selv tatt til ordet tidligere da han var fylkesmann, for at regjeringen skulle ta mer i bruk statlige prosjektmodeller og OPS-prosjekter. Dette har nå blitt stoppet helt opp, og ingen fond opprettes for å ta unna etterslepet, som bare øker. Norge har behov for mer penger til samferdsel, og regjeringen må tenke nytt og bruke andre typer for organisering og finansiering for å stoppe utviklingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar